Het Universeel Windows Platform is niet de toekomst voor Windows-toepassingen. Dat beseft Microsoft eindelijk ook. De Windows Store wordt dan ook opengesteld voor Win32-software.
Microsoft is al jaren jaloers op het applicatie-ecosysteem van Apple en Google. De softwarereus wil applicaties ook verdelen via een eigen app-winkel waarover het de controle heeft, maar die plannen komen maar niet van grond. Het Universele Windows Platform (UWP) zou soelaas brengen. UWP werd samen met Windows 10 gelanceerd, en was een standaard voor applicaties die zouden werken op Windows 10, Windows Mobile, Xbox en zelfs de Hololens. Ontwikkelaars die een app ontwikkelde voor het UWP, moesten die maar één keer bouwen en kregen automatisch toegang tot alle andere platformen.
Windows Mobile
In theorie was dat een goed idee, in de praktijk bleef het enthousiasme uit. Ontwikkelen voor UWP bleek een te groot compromis vergeleken met klassieke Win32-software, waarmee softwarebouwers alle vrijheid hadden. De belangrijkste incentive om UWP te omarmen voor gewone applicaties, was compatibiliteit met Windows Mobile. Dat OS had tijdens de lancering van UWP een marginaal marktaandeel, en is nu officieel dood. Als troef stelde het dus niet veel voor.
Een tweede voordeel was er voor games met dank aan de compatibiliteit tussen de Xbox en een klassieke Windows-desktop. Intussen verschenen er al een aantal grote UWP-titels in de Windows Store die vlot op beide platformen werkten. Studio’s die niet onder invloed staan van Microsoft hekelden de beperkingen van UWP echter, en publiceerden hun spellen liever op Steam of eigen platformen zoals Origin.
Microsoft beseft nu eindelijk dat UWP er nooit echt van gaat komen. Het stelt zijn winkel open voor klassieke Win32-toepassingen, zodat ontwikkelaars traditionele software ook via de Store kunnen aanbieden. Voortaan is er dus geen ontwikkelaarskost meer gebonden aan de publicatie van software in de Store.
Overbodig
De ambitie achter de zet blijft nog steeds om zoveel mogelijk toepassingen naar de Store te lokken. Of de winkel nu eindelijk momentum zal krijgen, blijft twijfelachtig. De Store blijft in veel gevallen overbodig, en is bovendien gevuld met rommel. Windowsgebruikers zijn nu eenmaal gewoon om hun software via de website van de fabrikant te halen, of te vertrouwen op een bewezen platform in het geval van games. Microsoft slaagt er maar niet in om het bestaansrecht van de Store te duiden naar de eindgebruiker toe.
De extra openheid kan nu misschien helpen om een subset van gebruikers die graag alles op een enkele plaats heeft staan, alsnog naar de winkel te lokken. Langs de andere kant ziet Microsoft misschien eindelijk in dat het vele sterktes heeft, maar de winkel daar niet toe behoort. Dat het eigen games intussen ook opnieuw op andere platformen gaat aanbieden, is in ieder geval een stap in de goede richting.
Gerelateerd: Microsoft stopt met Windows 10 Mobile, stelt iPhone of Android voor