Vanaf 1 november moeten operatoren compensatie geven bij panne

telecom

Vanaf 1 november moeten telecomoperatoren een kleine compensatie geven bij een storing op het net.

Vanaf 1 november moeten telecomoperatoren hun klanten een schadevergoeding betalen wanneer ze minstens acht uur zonder internet of telefoon vallen. Dit is het gevolg van nieuwe wetgeving die binnenkort in werking treedt.

De compensatieregeling geldt voor:

  • Storingen van het vaste internet;
  • Mobiele en vaste telefoonabonnementen, bij storingen op de plaats van facturatie;
  • Voorafbetaalde mobiele telefoonkaarten, op de plaats van domicilie.

De regeling (artikel 113/2 van de telecommunicatiewet) is gebaseerd op gelijkaardige wetgeving in Nederland.

Financiële compensatie na acht uur

De nieuwe regeling stelt dat klanten minimaal één euro compensatie ontvangen wanneer de telecomdiensten langer dan acht uur onderbroken zijn. Als de onderbreking langer dan 24 uur duurt, komt er per dag een bijkomende vergoeding van één euro plus vijftig eurocent bij. Deze regeling is bedoeld om klanten te vergoeden voor langdurige storingen die buiten hun controle liggen.

De vergoeding ligt hoger voor klanten met een duurder abonnement. Komt de maandelijkse kost overeen met een bedrag dat hoger is dan een euro per dag, moet de operator meer schadevergoeding betalen. In dat geval hebben klanten recht op minimaal een dertigste van hun maandelijkse abonnementskost.

Natura

Telecomoperatoren hebben ook de mogelijkheid om een compensatie in natura aan te bieden, zoals een gratis film of een andere dienst. Deze moet echter minstens evenveel waard zijn als de financiële vergoeding. Als de klant niet akkoord gaat met de compensatie in natura, moet de operator alsnog de financiële vergoeding uitbetalen.

De compensatieregeling is echter niet van toepassing wanneer de onderbreking te wijten is aan overmacht, zoals natuurrampen of andere onvoorziene gebeurtenissen buiten de controle van de operator. Met de nieuwe wetgeving wil de overheid telecomoperatoren aansporen om hun diensten betrouwbaarder te maken en om klanten een eerlijke compensatie te geven bij problemen.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.