Microsoft stopt advertenties in het startmenu van bètatesters van Windows 11. Hoewel er geen garantie is dat Redmond de functie breed zal uitrollen, blijft Microsoft zoeken naar manieren om meer ongevraagde reclame voor de ogen van gebruikers te parkeren.
Microsoft onderzoekt of het kan weggeraken met reclame in het Windows 11-startmenu. Het bedrijf stopt die reclame onder de vorm van ‘aanbevolen’ applicaties in het startmenu van bètatesters in de VS, aldus The Register. Hoewel de test momenteel beperkt is, en Microsoft niet laat weten dat de functie per definitie breed uitgerold zal worden, toont het experiment wel aan dat Redmond blijft zoeken naar manieren om meer reclame door de strot van gebruikers te rammen.
Deze test neemt de vorm aan van zogenaamde aanbevolen applicaties die zich tussen gewone apps zullen bevinden. Gebruikers kunnen de functie uitschakelen. Het plan doet denken aan een eerdere poging van Microsoft om reclame in Windows Verkenner te injecteren. Die plannen moest het bedrijf na aanhoudend protest opbergen. Eerder wilde Microsoft ook al reclame in z’n instellingen-menu steken.
Aanhoudende pogingen
Microsoft schrikt er niet voor terug om zijn nochtans betaalde software als uithangbord voor andere functies en toepassingen in te zetten. Wie betaalt voor een private Microsoft 365-account, zal intussen al wel gekend zijn met de reclamebanner bovenaan Microsoft Word die je van tijd tot tijd aanmaant om deze of gene functie te downloaden waar je vermoedelijk bewust niet mee aan de slag bent gegaan.
Het is onduidelijk waarom Microsoft zo gepassioneerd blijft door reclame in zijn eigen toepassingen. Uit de Windows-stal klinkt geregeld hoe belangrijk feedback van gebruikers is en ook deze keer is die negatief. Op geen enkel moment in de geschiedenis van Windows is ongevraagde reclame als positief onthaald door een meerderheid van gebruikers en dat weten ze bij Microsoft ook wel. Horen en luisteren zijn natuurlijk twee verschillende zaken.