LG trekt de stekker uit zijn smartphonedivisie nadat ze al jaren verlies maakt. Bestaande stock wordt nog verder verkocht en LG garandeert updates en ondersteuning voor bestaande klanten.
Het nieuws dat LG stopt met het maken van smartphones hangt al even in de lucht. Twee weken na CES 2021 lekte een memo uit over de extreme competitiviteit van de smartphonemarkt en dat LG een koud oordeel moet vellen de komende maanden. Twee weken geleden volgde het nieuws dat LG geen koper heeft kunnen overtuigen om de smartphonetak over te nemen. Onder andere Volkswagen zou interesse hebben getoond. Nu valt het doek definitief over de smartphonedivisie van LG.
De afgelopen zes jaar heeft de smartphonetak 4,5 miljard verlies gedraaid. Het stopzetten is een strategische beslissing volgens de fabrikant om beter te kunnen focussen op andere gebieden waaronder smart home, robotics, AI en B2B-oplossingen.
Vorig jaar verscheepte LG nog 28 miljoen toestellen, een peulenschil vergeleken met de 256 miljoen smartphones die Samsung verkocht in 2020. Met de opkomst van tal van Chinese merken is de smartphonemarkt extreem competitief geworden en ziet LG voor zichtzelf geen toekomst.
De smartphonetak is de kleinste business unit binnen LG (er zijn 5 units), goed voor 7,4 procent van de inkomsten in 2020. Het globale marktaandeel was vorig jaar ongeveer 2 procent. Samsung, Apple, Huawei, Xiaomi, Oppo en Vivo domineren de smartphonemarkt terwijl de rest om de kruimels vecht. Doorheen de jaren heeft LG niet voor een ommekeer kunnen zorgen. Aan ambitie ontbreekt het vaak niet met unieke ontwerpen zoals de LG Wing of een uitrolbare flexibele smartphone. We gaan deze rare hersenkronkels van LG nog het meeste van al missen.