Google betaalt fabrikanten om Android-smartphones langer van updates te voorzien

android update

Fabrikanten krijgen een deel van de koek van Google als ze hun Android-toestellen langer ondersteunen dan de minimumtermijn van twee jaar.

De antitrustrechtszaak tegen Google biedt ons een exclusieve inkijk in de interne keuken van het bedrijf. Vorige week was het aan topman Sundar Pichai om Google te komen verdedigen. Tijdens zijn getuigenis kwam naar voren dat Google smartphonefabrikanten die gebruik maken van het Android-besturingssysteem een financiële stimulans geeft om hun toestellen lang(er) van updates te voorzien.

Als er één reden is voor Android-gebruikers om jaloers op Apple-aanhangers te zijn, dan is het wel de ondersteuning. Apple voorziet zijn iPhones gemiddeld minstens vijf jaar lang van updates (vaak nog veel langer), terwijl veel Android-fabrikanten er, zeker bij goedkope toestellen, al na twee jaar de brui aan geven. Die twee jaar is het minimum dat Google eist van de fabrikanten.

Hoe langer, hoe beter

Fabrikanten die ervoor kiezen om langer updates te voorzien, krijgen een groter deel van de inkomsten voor Google-diensten die op de apparaten gebruikt worden. Zo wil Google een stukje tegemoet komen in de kosten voor fabrikanten om toestellen voor lange tijd te ondersteunen. Die strategie lijkt te werken, want de laatste jaren zien we fabrikanten effectief hun ondersteuningsbeleid uitbreiden.

Samsung bijvoorbeeld ondersteunt al zijn nieuwe Galaxy-smartphones tegenwoordig al standaard vijf jaar lang. Google geeft zelf het goede voorbeeld door zijn nieuwe Pixel-toestellen zeven jaar lang te ondersteunen. De ware update-kampioen in het Android-ecosysteem is het Nederlandse Fairphone dat belooft zijn nieuwste model acht tot tien jaar lang te ondersteunen.

lees ook

Google Pixel 8 Pro review: steengoed, maar ook koppig

Zoekmonopolie

Tijdens de getuigenis van Pichai ging het ook over de verregaande tactieken die Google hanteerde om de grootste zoekmachine te worden. Google deed Apple enkele jaren geleden een offer they can’t refuse om de standaardzoekmachine op Safari te blijven. Het tegenargument van Google klinkt dat zij de grootste zijn geworden omdat zij simpelweg de beste zoekmachine hebben gebouwd. Ironisch genoeg was men bij Google nochtans twintig jaar geleden bezorgd om de ‘monopolistische praktijken’ van Microsoft om diens zoekfuncties op te dringen in Windows.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.