Microsoft brengt vanaf oktober automatisering naar Excel op Windows- en Mac-toestellen. De aanpassing heeft als doel de verhoging van de productiviteit.
Veel repetitieve taken zullen binnenkort te automatiseren zijn in Excel op Windows- en Mac-apparaten. Dat was al mogelijk in de webapplicatie van het programma.
Vanaf oktober
De Microsoft 365 roadmap verduidelijkt het idee. Vanaf oktober kunnen gebruikers Office Scripts maken, aanpassen en draaien, om taken te automatiseren met behulp van de Code Editor en All Scripts taskplane.
De geautomatiseerde taken kunnen vervolgens eenvoudig in het hele bedrijf worden geïmplementeerd. Scripts uit de Code Editor zijn namelijk eenvoudig te delen volgens Microsoft: “Als u merkt dat u steeds weer dezelfde dingen doet, kunt u al dat werk omzetten in een eenvoudig uit te voeren Office-script. Voer uw script uit met een druk op de knop in Excel of combineer het met Power Automate om uw hele workflow te stroomlijnen.”
Sleutelen
De laatste tijd worden meer nieuwe functies voor Excel aangekondigd. De populariteit en gebruiksvriendelijkheid van het programma moeten daarmee worden aangepakt. De mogelijkheid tot automatisering is al een goed voorbeeld dat beide doelen dient. In de automatiseringsindustrie wordt het werken in Excel namelijk vaak aangehaald als voorbeeld van hoe het niet moet, aangezien alles manueel gebeurt en er efficiëntere manieren bestaan.
Zo is bijvoorbeeld Excel live net algemeen beschikbaar gekomen. Dankzij Excel Live kunnen Teams-deelnemers op hetzelfde tijdstip samenwerken in een spreadsheet. Je hoeft de desktopversie niet op je pc te installeren.
lees ook
Live Excel-bewerking algemeen beschikbaar in Microsoft Teams
Op de planning staat ook nog de mogelijkheid om collega’s te taggen in een spreadsheet. De functie zal eveneens volgende maand naar de desktopversie van het programma komen.