Cloudflare lanceert Observatory, een nieuwe tool voor website-monitoring.
Het Amerikaanse bedrijf introduceert een nieuwe tool om de prestaties van websites te monitoren, onder de naam Observatory.
Data is key
Om te weten hoe goed of slecht een website het doet, is het belangrijk om de juiste data te verzamelen, analyseren en interpreteren. Pagina’s die te traag laden, gaat de gemiddelde surfer bijvoorbeeld al sneller overtuigen om een site te verlaten.
Met Observatory kunnen gebruikers via RUM-data (real-time user monitoring) de prestaties van een website ervaren zoals bezoekers dat doen. Met de functie Browser Insights worden de gegevens verzameld van verschillende pagina’s, zoals laad- en responstijden. Dit gebeurt via geïntegreerde JavaScript-bakens.
Het dubbele doel van Observatory is gebruikers laten weten hoe snel hun website is en hoe ze die snelheid kunnen verhogen. Bovendien claimt Cloudflare dat het syteem eenvoudig te bedienen is, ook voor gebruikers die geen expert zijn in data-analyse van websites.
Google is je vriend
Voor die vlotte analyses integreerde Cloudflare de tool Google Lighthouse in Observatory. Hiermee kan je websites regionaal evalueren en testen; gebruikers kunnen simuleren hoe een site het doet in verschillende delen van de wereld. Het aantal verschillende tests dat je kan uitvoeren, hangt af van je Cloudflare-abonnement (gratis, Pro, Business of Enterprise).
Productplacement
Als Observatory via de verzamelde data een mogelijk probleem opmerkt, zal het systeem een ander product van Cloudflare suggereren om dat probleem aan te pakken. Die suggesties verschijnen rechtstreeks op het Cloudflare-dashboard.
Dit is de derde vernieuwing die we van Cloudflare berichten op enkele maanden tijd. Vorige maand was er de toevoeging van AI aan sommige diensten en in maart was er al het aanbod voor gratis post-kwantumbeveiliging.