De afgelopen maanden duiken er steeds meer klachten op over de SanDisk Extreme Portable SSD’s van 4TB en 2TB. Moederbedrijf Western Digital heeft daar (deels) op gereageerd, maar volgens een expert ligt de fout bij de fabrikant zelf.
Via sociale media zoals Reddit duiken er de laatste maanden heel wat klachten op over de SanDisk Extreme Portable SSD’s. Die gaan zowel over de harde schijven van 2 TB als die van 4 TB. Maar de reactie van hoofdbedrijf WD lijkt niet helemaal volledig.
Wat is er mis
De voornaamste problemen die men vermeldt zijn dataverlies en apparaten die volledig onleesbaar worden of waarop men geen data meer kan bijschrijven. Er was zelfs één gebruiker die problemen meldde met twee verschillende 2TB-schijven.
Volgens onbevestigde geruchten gaat het alleen over toestellen die na november vorig jaar zijn geproduceerd, maar zulke online ballonnetjes zijn natuurlijk niet altijd te vertrouwen. Western Digital zet de SanDisk Extreme Portable SSD’s in de markt als stevig en betrouwbaar, met vijf jaar garantie. Die huidige klachten zijn dus sowieso geen reclame voor het bedrijf.
Reactie van WD
Western Digital gaf intussen aan dat ze op de hoogte zijn van de problemen en dat er een oplossing onderweg is. Het bedrijf publiceert eerstdaags een update van de firmware op hun website; gebruikers kunnen ook altijd de klantendienst contacteren om hulp te vragen. Over een mogelijke terugbetaling werd echter niet gesproken, wat wederom tot online ongenoegen leidde bij klanten.
Een belangrijk “detail” is dat WD het alleen over firmware-updates voor de 4 TB-modellen heeft. De vraag is nu dus of het ontbreken van de SanDisk Extreme Portable SSD’s 2 TB een vergetelheid is of dat dat bewust werd weggelaten.
Designfout
Enkele firmware-updates later zijn de problemen ook nog steeds niet van de baan. Volgens een zekere Markus Häfele, de ceo van een Oostenrijks dataherstelbedrijf Attingo, gaat het ook helemaal niet om een softwarematig probleem, maar een grove designfout in de SSD’s. Het gebruikte soldeermateriaal vormt luchtbelletjes en breekt daardoor gemakkelijker, zegt de expert aan FutureZone. Dat probleem is niet met firmware-updates op te lossen.
Western Digital gaat in de tegenaanval en ontkent dat de problemen gevolg zijn van designfouten. De fabrikant zegt ook dat de uitgerolde firmware-updates effectief zijn geweest.
Klanten met een gebrekkige SSD lijken zich helaas voor hen niet aan een snelle oplossing te hoeven verwachten. Een aantal van hen is zelfs naar de rechtbank gestapt. Dat Western Digital afwilt van Sandisk, zal de zaken ook niet vooruithelpen. Vanaf de tweede helft van 2024 zal SanDisk weer op eigen benen moeten staan. Een noodbeslissing die Western Digital nam nadat de fusie met Xioxia op het nippertje mislukte.
Western Digital heeft op relatief korte tijd zich meermaals de woede van klanten op de hals gehaald. Niet-geüpdatete apparaten werden zonder pardon uit My Cloud geweerd en eigenaars van een harde schijf kregen valse meldingen dat hun schijf kapot was. Dan hebben we nog niet eens over de cyberaanval in mei gesproken. Tel daarbij nog slechte financiële resultaten op en je snapt waarom Western Digital dringend een nieuw elan zoekt.
Dit artikel verscheen origineel op 22 mei. De tekst kreeg een update met de recentste informatie.