Belg gebruikt smartphone steeds vaker om gezondheid te monitoren en te bankieren, maar staat niet open voor digitale identificatieoplossingen.
Ieder jaar peilt Deloitte in zijn Digital Consumer Trends Report naar de technologiegewoonten van consumenten over heel Europa en meer specifiek België. Zo blijkt dat we graag betalen met onze smartphone, maar dat we voor het surfen en online shoppen toch vasthouden aan de laptop. Voor volledig digitale identificatieoplossingen, zoals een digitale identiteitskaart op de smartphone, staat de Belg dan weer minder te springen.
Uit het onderzoek blijkt nu dat één op twee Belgen zijn smartphone geregeld gebruikt om fysieke betalingen te doen. Voor sommige zaken houden we toch liever vast aan andere alternatieven. Streamen doen we bijvoorbeeld liever op de televisie en om online te surfen of te shoppen houden we vast aan de vertrouwde laptop.
Hoewel we onze bankkaart steeds vaker inruilen voor de smartphone, lijken we wel vast te houden aan de fysieke identiteitskaart. 71 procent van de Belgen wil geen digitale identiteitskaart op de smartphone. Ook van een digitaal rijbewijs zijn de meesten (79%) geen fan.
Hoewel we de smartphone dus wel vertrouwen voor de toegang tot onze bankrekeningen, lijken we met onze identiteit toch iets voorzichtiger te zijn.
Vertrouwde oplossingen in België
“We merken een grote terughoudendheid bij mensen wanneer het aankomt op het gebruik van de smartphone als identificatieoplossing. Vaak is dit niet per se door een wantrouwen van de technologie – want we gebruiken het toestel al om onze bankzaken te regelen – maar eerder een reactie op de centralisatie van alles in ons leven rond de smartphone,” zegt Vincent Fosty, verantwoordelijke telecommunicatie, media en entertainment bij Deloitte.
“Voor sommige zaken lijken mensen gewoon nog graag te vertrouwen op de ouderwetse kaart, die het ook doet wanneer de batterij van hun smartphone leeg is. Zo stellen we vast dan 1 op 2 Belgen niet alleen weigert om hun identiteitsdocumenten volledig te digitaliseren, maar ook voor de sleutels van hun huis en auto het liefst rekent op aloude vertrouwde oplossingen.”