Adobe bepaalt regels voor verkoop AI-gegenereerde stockbeelden

DALL·E 2022-12-06 08.56.17 - realistic robot in workspace

Waar andere beeldbanken het gebruik van AI-beelden aan banden leggen of zelfs verbieden, wil Adobe de nieuwe kunstvorm omarmen met de juiste regelgeving.

Adobe kiest volop voor AI in haar Adobe Stock beeldenbank. In plaats van de kunstmatig gegenereerde afbeeldingen in de ban te slaan, wil de aanbieder van creatieve programma’s zoals PhotoShop de nieuwe kunstvorm net omarmen. In een blogbericht stelt Adobe daarom nieuwe regels voor om het gebruik, en de verkoop, van AI-beelden te regelen.

Generatieve AI

De voorbije maanden hebben generatieve AI-systemen zoals DALL-E en Stable Diffusion voor een schokgolf gezorgd in het creatieve internetlandschap. Ook wij bij ITdaily zijn fan van de beeldengenerator DALL-E. Zulke systemen hebben aan een paar eenvoudige woorden genoeg om een indrukwekkend en origineel beeld te produceren. Of je kan een eigen impressie maken in de stijl van een gekende kunstenaar.

Net uit die hoek doken al snel tal van vragen op. Want waar ligt de lijn tussen originaliteit en reproductie? Of beter, op welke beelden zijn auteursrechten van toepassing? Wanneer zo een beeld de auteursrechten schaadt, kan het dan wel worden aangeboden in een beeldenbank? Er zijn veel vragen, maar weinig duidelijke antwoorden. Het is dan ook niet verwonderlijk dat beeldbanken zoals Getty Image en Shutterstock eerder terughoudend reageren of de beelden zelfs verbieden.

Duidelijke spelregels

Adobe wil het anders aanpakken, met duidelijke spelregels. “We hebben al de vragen grondig overwogen en een nieuwe inzendbeleid ingevoerd. Dat beleid zal er voor zorgen dat onze inhoud op verantwoorde wijze gebruik maakt van AI-technologie door zowel de makers als klanten. Ondanks de bezorgdheid is Adobe vastbesloten om de evolutie te helpen leiden die deze technologie zal teweeg brengen. De instrumenten moeten de kunstenaars meer mogelijkheden geven”, aldus Sarah Casillas.

De senior director van Adobe geeft aan dat het niet de bedoeling kan zijn om de menselijke verbeelding te vervangen. Adobe Stock beschikt nu al over meer dan 320 miljoen creatieve bestanden. Het verbiedt afbeeldingen die de stijl van kunstenaars kopiëren en in de tekst mag niet expliciet worden verwezen naar mensen, plaatsen of eigendommen zonder toestemming. De inzenders moeten ook duidelijk aangeven dat de beelden zijn gemaakt met AI-software.

“Als een inzending onze regels overtreedt, dan zullen we die verwijderen. Wanneer we worden geconfronteerd met een auteursrechtenclaim, dan zullen we de kopers beschermen en eventuele verliezen dekken. Standaard IP-bescherming is inbegrepen in het onwaarschijnlijke geval dat er een claim zou ontstaan. Los daarvan zijn we blij verrast met de AI-content. Het voldoet aan onze standaarden en het werkt prima”, besluit Casillas.  

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.