Een week nadat Twitter zonder pardon externe apps van het platform weerde, heeft het bedrijf van Elon Musk de nieuwe spelregels gepubliceerd.
Apps zoals Tweetbot en Twitterific vielen op 12 januari weg, zonder voorafgaande waarschuwing. Zelfs de ontwikkelaars van de third-party apps hadden geen idee waarom ze van het Twitterplatform waren gegooid. In een Elon Musk-tijdperk kan alles, maar een beetje uitleg of voorafgaande verwittiging zou op zijn plaats zijn geweest. Sinds de bekendmaking van de nieuwe regels omtrend het gebruik van API’s of content, is één en ander wel duidelijk.
Alternatieve diensten verboden
De nieuwe spelregels schrijven voor dat ontwikkelaars de API of inhoud van Twitter niet mag gebruiken om ‘een vervangende of vergelijkbare service of product voor de Twitter-applicaties te maken of proberen te maken’, verklaart The Verge. De term ‘Twitter-applicaties’ verwijst naar de consumentengerichte producten, diensten, applicaties, websites, platforms en andere aanbiedingen van het bedrijf zelf. De nieuwe regels verbieden elk alternatief.
lees ook
Twitter verlaat Brussel en maakt band met EU moeilijker
Op 17 januari kondigde Twitter aan dat het de spelregels voor third-party apps zou veranderen, waardoor bepaalde apps niet meer zouden werken. De verklaring kreeg weinig bijval. Vooral het gebrek aan duidelijkheid over welke regels eigenlijk werden overtreden en het feit dat die apps al jaren, lang voor de komst van Musk, actief waren, bleek een doorn in het oog van veel ontwikkelaars. In 2021 verklaarde Amir Shevat, toenmalig leider van het ontwikkelaarsplatform van Twitter, dat het bedrijf probeerde om het voor ontwikkelaars gemakkelijker te maken om te concurreren met first-party apps.
Geld als drijfveer
Waarom verandert Twitter na minder dan twee jaar het beleid? Geld lijkt meer dan waarschijnlijk de grootste drijfveer. Sinds de komst van het gekke genie Elon Musk zit Twitter in financieel moeilijk vaarwater. Het bedrijf heeft miljarden schulden en verdient ongetwijfeld minder aan third-party apps dan aan first-party toepassingen. Zowel van het bedrijf zelf als van Musk kwam nog geen officiële reactie op de gewijzigde regels.
“De voorbije 16 jaar hebben we de API-regels braafjes gevolgd”, schrijft Ged Maheud, medeoprichter van Twitterific-ontwikkelaar The Iconfactory in een blog. “We kregen geen melding dat de regels zijn veranderd of wat die veranderingen zouden kunnen zijn.” De directeur van Iconfactory haalt de botte bijl boven. “We kregen enkel een rare foutmelding en niemand legt uit wat er aan de hand is. We hebben niet eens de kans gehad om klanten te bedanken die al tien jaar met ons werkten. In plaats daarvan is het gewoon een nieuwe episode in hun doorlopende shit-show”, aldus Craig Hockenberry.