Twitter verlaat Brussel en maakt band met EU moeilijker

Twitter stopt met zijn volledige Brusselse kantoor, terwijl dat kleine kantoor dienst deed als verbindingspunt tussen het bedrijf en de wetgevers van de EU.

Om samenwerking met de Europese Unie te bevorderen, onder andere inzake fake news maar ook wat Europees beleid betreft, had Twitter een bescheiden kantoor in Brussel. De sluiting van het kantoor volgt na het vertrek van Julia Mozer en Dario La Nasa, die verantwoordelijk waren voor het digitale beleid van Twitter in Europa. Dat schrijft de Financial Times. Het vertrek kadert in een decimering van het personeelsbestand van Twitter na de overname door Elon Musk vorige maand.

Duidelijke vereisten

Europa heeft onder andere via de nieuwe Digital Services Act regels rond de vereisten voor techbedrijven en hun verantwoordelijkheid bij de verspreiding van desinformatie. Het vertrek van Twitter uit Brussel is geen mooi signaal wat betreft de ambities van de microblogsite om zich aan de regels te houden.

Kwade wil is niet noodzakelijk aan de orde (al heeft Elon Musk een notoir extreem beeld van wat vrije meningsuiting inhoudt). De vraag rijst eerder of Twitter nog wel voldoende mensen in huis heeft om de website in lijn te houden met internationale regels en normen. Musk heeft intussen de helft van het personeelsbestand buitengekieperd, en dat is buiten de vrijwillige vertrekken zoals die van Mozer en La Nasa gerekend.

Zorgen

“Ik maak me zorgen over het  nieuws van het ontslag van een enorme hoeveelheid mensen bij Twitter in Europa”, zegt Věra Jourová daarover in FT. “Als je effectief desinformatie en propagande wil detecteren en actie wil ondernemen, heb je daar middelen voor nodig. Zeker in de context van Russische desinformatie-oorlogsvoering verwacht ik dat Twitter de EU-regels volledig respecteert en zijn verbintenissen nakomt.”

Het gaat wat dat betreft niet goed met Twitter, dat het afgelopen jaar volgens nieuwe cijfers vijf procent minder succesvol was in de verwijdering van haatberichten van de microblogsite. Verschillende merken zijn onder andere daarom terughoudend wat betreft verdere advertentiecampagnes op het platform.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home