Apple zet de deuren van het softwareplatform visionOS voor de Vision Pro open voor appontwikkelaars. Zij krijgen de opdracht om ‘ruimtelijke apps’ te bouwen.
Apple liet de langverwachte AR-headset Vision Pro aan de wereld zien tijdens WWDC. De Vision Pro heeft op papier indrukwekkende hardwarespecificaties, maar zonder applicaties is er maar weinig redenen om de bril te kopen. Hiervoor doet Apple beroep op ontwikkelaars en opent het toegang tot het onderliggende software-platform visionOS.
Ruimtelijke computing
Apple omschrijft visionOS als een ‘ruimtelijk computingplatform’, wat meteen ook de bedoeling van de Vision Pro benadrukt. De Vision Pro is geen VR-bril die je onderdompelt in een virtuele wereld, maar de fysieke wereld laat interageren met de echte wereld. Tijdens de eerste demonstraties leek dat best goed te lukken, maar nu is er nood aan applicaties die daar ook een praktisch nut voor vinden.
Ontwikkelaars krijgen toegang tot het 3D-platform Reality Composer Pro om 3D-modellen te bouwen en testen voor de Vision Pro. Met een simulator kunnen ze verschillende decors en lichtcondities uittesten. Apple verwelkomt vanaf volgende maand ontwikkelaars in laborariums die het gaat oprichten in de hoofdbasis in Cupertino, maar ook Londen, München en enkele Aziatische grootsteden, waar ze hun werk ook in de praktijk kunnen uittesten op de hardware.
De Apple Vision Pro zou vanaf begin 2024 in de winkelrekken moeten liggen, tegen een fors prijskaartje van 3.499 dollar. Voor een uitgebreid overzicht van de specificaties kan je hier terecht. De eerste indrukken van de AR-bril vatten we in dit artikel voor je samen.