Apple Vision Pro maakt meteen indruk

Maar is de bril zijn torenhoge prijskaartje waard?

Apple Vision Pro

Apple heeft na jarenlange geruchten de Vision Pro AR-bril eindelijk onthuld. Moet je nu al beginnen sparen voor 2024? De eerste indrukken zijn unaniem positief.

De aankondiging van de Vision Pro was het grote hoogtepunt van de openingskeynote van WWDC. Tim Cook kon zijn vreugde niet bedwingen toen hij de AR-bril, waarvoor hij zijn personeel flink voor achter de veren heeft gezeten, mocht introduceren. Onze uitgebreide analyse van wat de Apple Vision Pro op technisch vlak te bieden heeft, lees je hier.

lees ook

Apple Vision Pro VR-bril is er begin 2024, kost 3.499 dollar

Apple zal de Vision Pro pas vanaf 2024 beginnen verkopen. Het zal met andere woorden dus nog wel even duren vooraleer we een exemplaar op onze redactie zullen hebben. TechCrunch, Wall Street Journal, Cnet, The Verge en Wired kregen een uitnodiging om de AR-bril op de Apple-campus in Cupertino een half uur uit te testen. We verzamelen enkele eerste indrukken; hun uitgebreide ervaringen kan je via de links lezen.

Schoonheid in 3D

We beginnen bij het design. Ondanks de relatief grote glazen zit het toestel licht op het hoofd en de bril blijft ook koel. De Vision Pro biedt dus wel het nodige comfort om de bril voor een langere periode op te houden, ook de setup  verloopt vlot. Enige minpuntje is dat de batterij niet in de bril zelf verwerkt zit, maar met een kabel verbonden is met het apparaat. Dit beperkt je lichtjes in je bewegingsvrijheid.

Dat ongemak blijkt slechts klein te zijn eens je de bril opzet. De testers zijn unaniem lovend over de beeldkwaliteit en de software laat zich vlot bedienen met je handen; controllers worden dus zeker niet gemist. Vooraan in de bril zitten twaalf camera’s, dieptecamera’s en sensoren om de ruimte in kaart te brengen. Het beeld is uiterst scherp en volgens de hands-on reviews is er maar weinig onderscheid te maken met de fysieke wereld.

Om het technische vermogen van de Vision Pro te demonstreren, dompelde Apple de uitverkoren journalisten onder in enkele 3D-demo’s. Ze kregen fragmenten van de nieuwste Avatar-film te zien en wandelden rond in een interactieve wereld met dino’s. Ook hier zijn de commentaren unaniem lovend. De beeldervaring komt zeer dicht in de buurt van cinemakwalitet. Het maken van 3D-beelden kon niet worden uitgetest.

Praten met persona’s

Het doel van de Vision Pro is echter niet om je op te sluiten in een virtuele realiteit. Apple streeft naar mixed reality, een perfecte harmonie tussen digitale elementen en de echte wereld (wie het woord metaverse uitspreekt, moet bij Apple een euro in de boetekas steken). Ook hier slaagt de bril bijna feilloos in. Als je je handen voor je ogen houdt, dan zie je die ook en het is mogelijk om op het web te browsen of notities te maken terwijl je de bril ophoudt, wat met Oculus Quest bijvoorbeeld onmogelijk is.

Om het mixed reality-element extra in de verf te zetten, kondigde Apple digitale avatars aan die in het Apple-ecosysteem de naam persona’s krijgen. Het idee is dat wanneer je iemand opbelt via FaceTime, Teams of Zoom je een digitale, maar realistische weergave van die persoon krijgt. Tijdens de demo zagen de digitale personen er bijna levensecht uit, met de kleine kritiek dat de figuren aan de randen wat vager zijn, alsof ze een spookverschijning zijn.

Doorbraak van mixed reality?

Wat moeten we nu onthouden van de eerste hands-on-tests van de Apple Vision Pro? Op enkele schoonheidsfoutjes na heeft Apple een indrukwekkend product ontwikkeld, dat het lange wachten waard was. De bril zal ook pas vanaf 2024 in de winkelrekken liggen, dus Apple heeft nog tijd om de laatste technische imperfecties weg te werken. Puur op vlak van hardware is de Vision Pro misschien wel de beste AR-headset ooit gemaakt.

Zorgt Apple dan voor de grote doorbraak van mixed reality-technologie die al jarenlang wordt gepredikt? Daarover klinken de meningen helemaal anders. Eerst en vooral is er het stevige prijskaartje van 3.500 dollar. Dat heeft slechts een nichepubliek over om een hele dag een bril op het hoofd te dragen.

lees ook

De metaverse-hype dendert verder: de toekomst of een opgeklopt circus?

Ook slaagt de demonstratie van Apple er nog niet in om te verantwoorden waarom je zoveel geld moet neerleggen voor het toestel en waarom mixed reality dan onmisbaar moet zijn. Het ontbreekt op dit moment nog aan concrete toepassingen die de meerwaarde aantonen. Hiervoor heeft Apple ook de hulp nodig van ontwikkelaars en dat verklaart waarom Apple de AR-bril nu tijdens WWDC lanceert. Het is aan ontwikkelaars om tegen de publieke lancering nuttige applicaties voor het apparaat te ontwikkelen.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home