VLAIO publiceert de resultaten van zijn jaarlijkse AI- en cybersecuritybarometer. Uit de peiling blijkt dat steeds meer bedrijven inzetten op AI.
In opdracht van het departement Economie, Wetenschap en Innovatie van de Vlaamse overheid wordt elk jaar een groot onderzoek gedaan naar het gebruik van artificiële intelligentie en de cybersecurity maturiteit bij Vlaamse ondernemingen. VLAIO maakt de resultaten van het onderzoek bekend in de AI- en cybersecuritybarometer. Het aantal bedrijven dat AI inzet, neemt sterk toe in vergelijking met vorig jaar.
Een op drie bedrijven gebruikt AI
Ongeveer één derde (32,1%) van de bedrijven gebruikt anno 2023 op een bewuste manier één AI-technologie. In 2022 was dit nog één op vier. De bredere beschikbaarheid van toepassingen van ChatGPT heeft daar een duidelijk aandeel in: met 14 procent zijn tekstgenererende modellen de meest gebruikte AI-technologie, gevolgd door tekstanalyse (13,7%), procesautomatisatie (9,2%) en beeldherkenning (9,1%).
Bedrijven die (nog) niet met AI aan de slag gaan, blijken dit vooral te doen door een gebrek aan relevante kennis binnen de onderneming en moeilijkheden om de mogelijke toepassingen van AI in te schatten. Juridische en ethische aspecten worden ook vaker als drempel beschouwd.
Wie wél mee op de AI-trein zit, ervaart positieve effecten op hun competitiviteit. Zo maakte het gebruik van AI het voor ongeveer dertig procent van de gebruikers mogelijk om het afgelopen jaar nieuwe of aanzienlijk verbeterde goederen of diensten op de markt te brengen.
De impact van AI op het bedrijfsleven komst steeds meer onder de aandacht. Een recente studie van Integrator Insight schets een ander beeld over de vooruitgang van Belgische bedrijven met AI: slechts vijf procent is er al in geslaagd om de technologie op effectieve wijze te integreren in dagelijkse processen. Grootbank ING voorspelt dat 3,3 miljoen Belgen een impact van AI zullen voelen in hun werk.
Cybersecurity: nog werk aan de winkel
Het aandeel bedrijven dat basismaatregelen en meer geavanceerde technische maatregelen implementeert, is het voorbije jaar toegenomen. Ook het aandeel bedrijven dat opleidingen of activiteiten voor medewerkers voorziet, is gestegen naar bijna 50 procent. Toch is niet alles rozengeur en maneschijn: één op vijf bedrijven neemt wel maatregelen, maar zonder enige omlijnende beheerprocedures.
Cybersecurity is niet langer meer een magje, maar een moetje. Een op drie bedrijven voert druk op hun leveranciers om IT-beveiliging op orde te houden, terwijl een op vier die druk vanuit de eigen klanten ervaart.
VLAIO wil de volgende jaren blijven inzetten op artificiële intelligentie en cybersecurity. Naast twee beleidsplannen gericht op innovatieleiders en technologie-aanbieders, komt een actieplan dat specifiek gericht is op de ‘innovatievolgers’. De beleidsplannen en het programma digitale transformatie zijn jaarlijks samen goed voor zo’n 53,25 miljoen euro.