Adobe werkt mee aan herkenbaarheid AI-gegenereerde content

Samen met duizend andere organisaties en bedrijven gaat Adobe een nieuw icoon gebruiken om aan te geven dat content is gegenereerd door middel van artificiële intelligentie. Het symbool kreeg de naam Content Credentials.

Met de spectaculaire groei van AI is er steeds meer nood aan correcte informatie over content die via de technologie is geproduceerd. Daarom introduceert Adobe samen met meer dan duizend andere bedrijven en organisaties nu Content Credentials. Dat is een icoon met metadata om te implementeren in AI-gegenereerde creaties.

Wereldwijd initiatief

Content Credentials komt voort uit het project Content Authenticity Initiative (CAI) dat Adobe in 2019 startte. Dat is een organisatie die werkt aan correcte informatie en transparantie voor verschillende media.

Daaruit ontstond twee jaar na de oprichting de Coalition for Content Provenance and Authenticity (C2PA). Dit consortium werkt aan een algemene standaard voor alle aspecten van de digitale wereld.

Naast Adobe telt het project nog opvallende namen:

  • BBC
  • Reuters
  • Getty Images
  • Stability.AI
  • Canon
  • Microsoft
  • Leica
  • Qualcomm
  • Shutterstock
  • The Wall Street Journal

Erkenning en herkenning

Met Content Credentials of Inhoudsreferenties in het Nederlands kunnen creators metadata toevoegen aan hun werk. Die data is dan zichtbaar door op het icoontje in de content te klikken.

Content Credentials zorgen er niet alleen voor dat creators erkenning krijgen, maar ze kunnen zo ook aangeven hoe hun creaties mogen gebruikt worden. De metadata kan ook het creatieproces bevatten en eventuele links naar een website of sociale media.

lees ook

Adobe lanceert webversie Photoshop met alles erop en eraan

Praktisch

Het is de bedoeling om Content Credentials toe te voegen aan alles dat met Firefly wordt gecreëerd. Die technologie zit bij Adobe intussen in de meeste producten. Deze week introduceerde het bedrijf inmiddels ook de tweede generatie van de AI-modellen. Generatie één is sinds kort algemeen beschikbaar.

Momenteel bevindt Content Credentials zich nog in de bètafase, het is dus nog geen algemene uitrol. Op de Amerikaanse site wordt bijoorbeeld het nieuwe icoontje al gebruikt, op de Belgische is dat nog het meer algemene informatie-logo.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.