Apple wil datavergaring Facebook aan banden leggen

Apple

Apple is van plan een nieuwe privacy functie toe te voegen aan iOS die de ‘creepy’ tracking praktijken van externe partijen te beperken. Volgens Facebook is de nieuwe functie een manier van Apple om misbruik te maken van marktpositie om concurrenten te onderdrukken. 

Afgelopen juni kondigde Apple iOS 14 aan. Apple maakte daarbij bekend een verandering door te voeren waarbij app developers gebruikers inlichten als ze een bepaalde apparaatcode verzamelen. Apple wil dat gebruikers het verzamelen van deze data zelf kunnen in- en uitschakelen. 

Facebook en andere app developers waren niet blij met de aankondiging van Apple. Daarom vertraagde Apple het nieuwe beleid en lanceerde iOS 14 zonder de nieuwe App Tracking Transparancy (ATT) functie. Om developers meer tijd te geven om hun apps te updaten, wil Apple de beveiligingsfunctie begin volgend jaar uitrollen. 

Volgens Jane Horvath, senior director of global privacy bij Apple, vindt tracking vaak plaats zonder dat een gebruiker ervan op de hoogte is of concreet toestemming voor heeft gegeven. “Wat sommige bedrijven een ‘gepersonaliseerde ervaring’ noemen, is vaak een verborgen poging om zoveel mogelijk informatie te verzamelen over gebruikers. Organisaties stellen uitgebreide profielen op van hun gebruikers en koppelen hier vervolgens een verdienmodel aan” aldus Horvath. 

Tegengas vanuit Facebook

Facebook is het duidelijk niet eens met de plannen van Apple en pakte het bedrijf aan bij de huidige zwakke plek: het mededingingsbeleid. “Apple heeft zich uitgebreid naar advertenties en probeert met de aankomende iOS 14 veranderingen van het gratis internet over te stappen naar betaalde applicaties en diensten waar zij van profiteren”, zegt een woordvoerder van Facebook. 

Volgens Facebook gebruikt Apple zijn dominante marktpositie zelf nog wel data te kunnen verzamelen, maar het vrijwel onmogelijk te maken voor concurrenten om diezelfde data te gebruiken. Apple beweert dat het om privacy gaat, maar volgens Facebook draait het allemaal om winst. Uit deze reactie blijkt dat Facebook er duidelijk belang bij heeft om ongestoord gegevens te blijven verzamelen van Apple-gebruikers. 

Meer kritiek op Apple

Facebook is verre van de enige partij die beweert dat Apple zijn marktpositie onterecht gebruikt om anderen bedrijven te benadelen. Eind oktober diende een groep van uitgevers, adverteerders en social media platformen een antitrust klacht in. Ze beweerden dat Apple onder het mom van consumentenbescherming bewust de concurrentie onderdrukte. 

Naast zorgen om privacy, zagen we de afgelopen maanden veel klachten over Apple Pay. Apple eiste 30% voor alle opbrengsten die ontwikkelaars haalden uit in-app aankopen. Vorige week kwam Apple developers tegemoet en verlaagde de kosten voor ontwikkelaars naar 15%.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.