1 miljoen euro boete voor Telenet wegens bemoeilijken klantenwissels

telenet

Telenet houdt zich volgens het BIPT onvoldoende aan de wettelijk vastgelegde Easy Switch-procedure, waarmee klanten eenvoudig van provider kunnen veranderen. Het bedrijf wordt op de vingers getikt middels een boete van één miljoen euro.

Telenet krijgt een boete van één miljoen euro opgelegd van het BIPT. De telecomregulator stelt immers vast dat de Mechelse provider zo niet houdt aan de regels rond de Easy Switch-procedure. Die laat klanten toe om zonder al te veel gedoe van operator te veranderen. Providers zijn volgens het Koninklijk Besluit dat Easy Switch regelt, verplicht om de procedure spontaan en standaard aan te bieden aan abonnees die willen overstappen.

Inbreuken tijdens controle

Het BIPT controleerde Telenet in bijna 90 verkooppunten en stelde vast dat bij de duidelijke meerderheid Easy Switch niet standaard wordt aangeboden. Zo schendt Telenet de regels, met de flinke boete tot gevolg.

Easy Switch is een procedure waarbij diensten van een klant een unieke identificatiecode meekrijgen. Die wordt gedeeld met een nieuwe operator wanneer een klant overstapt. Ga je bijvoorbeeld van Telenet naar Orange voor je vaste internet, dan kan je de bijhorende Easy Switch-code voor je Telenet-internet aan Orange doorgeven. De operatoren regelen vervolgens onderling de opzeg van het oude abonnement, zodat je als klant minder administratie moet regelen en de kans op dubbele facturen drastisch verkleint. De wetgeving rond Easy Switch bestaat al sinds september 2016.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.