Het federaal parlement stemt vandaag over een nieuwe telecomwet. Die bevat nieuwe bepalingen die zorgen voor meer transparantie, strenger toezicht op communicatiediensten zoals WhatsApp en betere bescherming tegen spam-sms’en.
Vandaag stemt het federaal parlement over een nieuwe telecomwet. Dat is in zekere zin een routinekwestie: ieder decennium krijgen de regels rond telecommunicatie een update. De ongeveer 1.500 bladzijden van huidige tekst bevat enkele nodige en interessante verbeteringen.
Wapens tegen sms-fraude
Zo geven de nieuwe regels operatoren meer slagkracht op phishing en spam via sms tegen te houden. Providers zullen verdachte sms’en mogen analyseren op frauduleuze inhoud. Dat moet er in de praktijk voor zorgen dat malafide sms’en over deze of gene vernieuwing van toegang tot je ebank of Itsme verleden tijd worden of toch op z’n minst verminderen.
De analyse zal automatisch gebeuren op basis van patronen, zodat veelvuldig gestuurde spam-berichten snel in het vizier komen. In essentie geeft de wet providers de mogelijkheid om een soort screening in te bouwen die vandaag al de norm is voor mailverkeer.
E-mailadres behouden bij overstap
Zoals we eerder al schreven, wordt het voortaan ook mogelijk om je e-mailadres te behouden wanneer je van provider wisselt. Dat is erg interessant voor individuen of kmo’s die nog gebruik maken van mailadressen van hun provider zoals @telenet.be of @skynet.be. Vandaag verdwijnt zo’n mailadres 18 maanden na een overstap maar in de toekomst kan je het blijven gebruiken. Dat zal echter niet gratis zijn. Een concreet maximumbedrag sprak de regering nog niet af.
Overstappen van de ene naar de andere provider wordt over het algemeen eenvoudiger dankzij een uitbreiding van Easy Switch. De principes daarvoor staan in de nieuwe wet, de details volgen in 2022 via een Koninklijk besluit.
Transparantie
De nieuwe regels viseren verder berichtendiensten zoals WhatsApp, Facebook Messenger en Signal. Ze zullen meer controle krijgen en moeten incidenten zoals storingen transparanter melden.
Wat transparantie betreft, krijgen alle providers van telecomdiensten extra verantwoordelijkheid. Iedere operator zal de essentie van zijn contract op een éénduidige manier moeten samenvatten. Die samenvatting biedt dan een overzicht van bijvoorbeeld extra kosten bij verbruik buiten de bundel. Daarmee wil Minister van Telecommunicatie Petra De Sutter (Groen) verrassingen in de kleine lettertjes van contracten verbannen.
Bij uitbreiding moeten providers hun klanten ook jaarlijks op de hoogte brengen van goedkopere tarieven. Dat zal vooral individuen helpen die één keer een contract afsloten en intussen al geruime tijd te veel betalen voor een abonnement dat zelfs niet meer verkrijgbaar is.
Klantendienst belt terug
Tot slot moet de service verbeteren. Wie binnenkort naar de klantendienst van een telecomprovider belt, hoeft niet meer langer dan 2,5 minuten aan de lijn te hangen. Krijg je na die wachttijd geen hulp te pakken, dan kan je je gegevens achterlaten en is de provider verplicht om binnen de 24u zelf opnieuw contact op te nemen.