Cisco kondigt aan Slido te gaan overnemen, een start-up die organisaties helpt een betere beleving te leveren tijdens online evenementen, zoals conferenties en webinars. Met de overname is Cisco van plan om de mogelijkheden van Webex te verbeteren en zo beter te kunnen concurreren met Zoom en Microsoft Teams.
Slido biedt een clouddienst die het mogelijk maakt om interactieve elementen toe te voegen aan online evenementen. Zo kunnen hosts gebruik maken van polls om deelnemers meer mee te nemen in het onderwerp dat besproken wordt. Ook maakt Slido het mogelijk om een interactieve quiz te organiseren om de betrokkenheid vanuit het publiek te vergroten.
Voor virtuele evenementen met een vraag-en-antwoord format, levert Slido een tool waarmee kijkers worden meegenomen in de discussie. Deelnemers aan een evenement kunnen vragen stellen en ook stemmen op welke vragen ze graag beantwoord willen hebben.
Nieuwe functies in Webex op komst
Cisco neemt de mogelijkheden van Slido op in Webex om zijn functies op het gebied van publieksbetrokkenheid te verbeteren. Dat maakt Abhay Kulkarni, vice president van Cisco Webex Meetings, bekend in een blog.
Naast de nieuwe functies gericht op deelnemers van evenementen, komt Cisco ook met functies waarmee bedrijven kunnen meten hoe goed hun virtuele evenementen zijn ontvangen. Ook kunnen organisaties zien waar er nog verbeteringen mogelijk zijn.
Het kopen van Slido levert Cisco meer op dan alleen een paar nieuwe functies. Door de organisatie over te nemen, krijgt Cisco de 7 miljoen maandelijkse gebruikers van Slido er meteen bij. Hiermee zet Cisco een grote stap in zijn concurrentiestrijd met Microsoft Teams en Zoom.
Shift naar nieuw businessmodel
Cisco zit midden in een overstap naar een businessmodel dat gericht is op software en diensten op basis van abonnementen. Daarom wordt Webex een steeds belangrijker onderdeel van de productstrategie van het bedrijf. Dit jaar droegen software en diensten voor het eerst meer dan 50% bij aan de totale omzet van Cisco.
Om zijn productportfolio verder te verbeteren, is Cisco niet alleen druk met het overnemen van start-ups, maar vinden er ook intern een hoop ontwikkelingen plaats. Zo introduceerde Cisco in juni een nieuwe versie van Webex met een verbeterde AI-assistent die kan helpen technische problemen op te lossen.