De afgelopen maanden duiken er steeds meer klachten op over de SanDisk Extreme Portable SSD’s van 4TB en 2TB. Moederbedrijf Western Digital heeft daar nu deels op gereageerd.
Via sociale media zoals Reddit duiken er de laatste maanden heel wat klachten op over de SanDisk Extreme Portable SSD’s. Die gaan zowel over de harde schijven van 2 TB als die van 4 TB. Maar de reactie van hoofdbedrijf WD lijkt niet helemaal volledig.
Wat is er mis
De voornaamste problemen die men vermeldt zijn dataverlies en apparaten die volledig onleesbaar worden of waarop men geen data meer kan bijschrijven. Er was zelfs één gebruiker die problemen meldde met twee verschillende 2TB-schijven.
Volgens onbevestigde geruchten gaat het alleen over toestellen die na november vorig jaar zijn geproduceerd, maar zulke online ballonnetjes zijn natuurlijk niet altijd te vertrouwen. Western Digital zet de SanDisk Extreme Portable SSD’s in de markt als stevig en betrouwbaar, met vijf jaar garantie. Die huidige klachten zijn dus sowieso geen reclame voor het bedrijf.
lees ook
Harde schijf-verkoop keldert met 35 procent
Reactie van WD
Western Digital gaf intussen aan dat ze op de hoogte zijn van de problemen en dat er een oplossing onderweg is. Het bedrijf publiceert eerstdaags een update van de firmware op hun website; gebruikers kunnen ook altijd de klantendienst contacteren om hulp te vragen.
Over een mogelijke terugbetaling werd echter niet gesproken, wat wederom tot online ongenoegen leidde bij klanten.
Een belangrijk “detail” is dat WD het alleen over firmware-updates voor de 4 TB-modellen heeft. De vraag is nu dus of het ontbreken van de SanDisk Extreme Portable SSD’s 2 TB een vergetelheid is of dat dat bewust werd weggelaten.
Dit is al de tweede portie slecht nieuws op relatief korte tijd voor Western Digital, na het beveiligingsincident van vorige maand. Daarover werd onlangs bevestigd dat heel wat gevoelige data kon worden gestolen.