Microsoft CEO: ‘Thuiswerkers monitoren zorgt voor foute data en ondermijnt vertrouwen’

Satya Nadella Microsoft

Werknemers en hun bazen zijn het vaak niet eens over hun niveau van productiviteit thuis. Monitoringsoftware is niet de oplossing volgens Microsoft CEO Satya Nadella, duidelijke zakelijke doelen wel.

Microsoft CEO Satya Nadella wijst in een interview met Yahoo Finance op het onbegrip tussen werknemers en hun bazen over hun productiviteitsniveau thuis. In een eerdere studie uitgevoerd door Microsoft bij 20.000 mensen over elf landen blijkt dat 87 procent van de werknemers zich productiever voelt thuis. Daar tegenover staat dat 85 procent weinig vertrouwen heeft in het productiviteitsniveau van collega’s wanneer ze thuiswerken.

“Om dit te overbruggen, hebben we niet meer dogma maar meer data nodig”, zegt Nadella. Sommige bazen zetten daar extra in via zogenaamde monitoringsoftware. De Microsoft CEO is daar heel sterk tegen. “Ook al kan je uit zo’n tools veel data halen, ben ik er zeker van dat het foute data is. Bovendien ondermijnt het vertrouwen, een kritieke factor in het succes van een organisatie.”

lees ook

Tips van Microsoft en LinkedIn om alles uit werknemers te halen in een hybride omgeving

Hij pleit daarom voor heldere zakelijke doelen. “Als manager en leider moet het heel duidelijk zijn wat het doel is van de organisatie en van het team. Stel normen op hoe mensen moeten samenwerken en communiceren.”

Het kantoor niet loslaten

Nadella is een voorstander van thuiswerk, maar gelooft tegelijk ook dat sommige dagen op kantoor cruciaal blijven. “Mensen komen voor andere mensen, niet vanwege een bepaald beleid. Ze komen voor de connectie die ze willen hebben. We moeten allemaal soft skills leren, als leiders, om deze momenten te faciliteren.”

lees ook

Microsoft lanceert Viva: een welzijnsplatform voor werknemers

Niet toevallig lanceerde Microsoft vorige maand een belangrijke update voor Viva, het welzijnsplatform voor werknemers binnen Microsoft 365. Het platform omvat volgende vier formules: Viva Connections, Viva Insights, Viva Learning en Viva Topics. Ieder onderdeel dient zijn eigen doel. Met name Viva Pulse is belangrijk voor managers en bedrijfsleiders om op regelmatige basis feedback te verzamelen.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home