Apple blijft tabletmarkt domineren voor Samsung en Lenovo

In het afgelopen kwartaal werden 40,5 miljoen tablets verkocht, 4,2 procent meer dan een jaar eerder. Apple blijft de grootste slokop maar Samsung wint stilletjes aan marktaandeel als tweede.

In de nieuwste cijfers van IDC heeft Apple wereldwijd in het tweede kwartaal van dit jaar 12,9 miljoen tablets verkocht. Het haalt hiermee een marktaandeel van 31,9 procent, wat een fractie lager is dan vorig jaar. De groei in aantal verkochte tablets steeg wel met 3,5 procent.

Samsung is een eervolle tweede met 8 miljoen verkochte tablets en 19,9 procent marktaandeel. Het verkocht één miljoen tablets meer dan hetzelfde kwartaal vorig jaar en komt hiermee een stapje dichter om de dominantie van Apple te verbreken.

IDC cijfers

Lenovo, Amazon en Huawei vervolledigen de top vijf met respectievelijk 4,7 miljoen, 4,3 miljoen en 2,1 miljoen verkochte tablets. Lenovo meer dan verdubbelde het aantal verkochte tablets vergeleken met vorig jaar, terwijl Huawei halveert. Huawei zit al een tijdje in de hoek waar de klappen vallen sinds voormalig Amerikaans president Trump het bedrijf op de zwarte lijst zette. Geen enkele leverancier die Amerikaanse technologie gebruikt voor zijn product, mag nog leveren aan Huawei zonder aparte handelsovereenkomst die telkens minutieus wordt gecontroleerd. Huidig president Biden lijkt die trend te volgen om China onder druk te zetten, ook al loste hij wel de greep op Xiaomi en TikTok.

In een ander rapport dat we eerder analyseerden stijgt ook de verkoop van Chromebooks fors met 75 procent in Q2 2021. In totaal werden er 11,9 miljoen units verkocht.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.