Varjo haalt 54 miljoen dollar op voor VR-bril met resolutie van menselijk oog

Varjo VR-2

Start-up Varjo werd in 2016 opgericht en focust op ontwikkelingen rond professionele virtual reality (VR) en mixed reality (XR). In een nieuwe investeringsronde haalt het bedrijf 54 miljoen dollar op en wisselt het bedrijf van CEO.

Varjo mikt met zijn XR- en VR-brillen op een reeks van industriële applicaties waar het nodig is om veel detail te zien in een virtuele wereld. Vergeleken met een consumentenheadset zoals HTC Vive of Oculus Rift geeft de Varjo-headset een veel meer gedetailleerd beeld. Zo traint onder andere Boeing zijn astronauten met Varjo headsets voor zijn allereerste bemande ruimtevaart naar het ISS.

De headset maakt gebruik van twee schermen per oog: een micro-OLED-scherm van 1.440 x 1.600 pixels centraa en een 1.920 x 1.080 pixels AMOLED-scherm errond. Het micro-LED-scherm geeft een resolutie van 3.000 PPI, wat binnen een VR-bril voor een haarscherp beeld zorgt. Buiten het centrale beeld van het oog wordt het beeld iets minder scherp, net zoals je perifere zicht. De schermen hebben een refreshrate van 100 Hz voor vloeiende bewegingen.

Virtual reality

De unieke oplossing van Varjo zorgt voor een haarscherp beeld centraal in je zicht. Hiermee kunnen trainingen zo accuraat virtueel plaatsvinden. Waar tekst lezen in een traditionele VR-bril dikwijls moeilijk is, kan dat nu prima dankzij het haarscherpe centrale micro-LED-scherm.

Varjo

De Varjo VR-2 headset kost vandaag 4.995 euro (incl. btw) waarbij je verplicht een software en supportcontract moet nemen van 795 euro (incl. btw) voor het eerste jaar. Wie geavanceerde hand-tracking wil, kan bij de Pro-versie terecht en kost 5.995 euro (incl. btw) met opnieuw een verplicht servicecontract (995 euro incl. btw).

Mixed reality

De XR-1 is de mixed reality-oplossing van Varjo waar je fotorealistisch de omgeving kan blenden met een 3D-wereld. Dankzij de state-of-the-art camera-oplossing en hoge resolutie VR-bril in één, kost deze bril 9.995 euro. Daarbij hoort ook nog een verplicht servicecontract bij van één jaar aan 1.995 euro.

Dit zijn exotische prijskaartjes voor een VR-bril, maar Varjo mikt met zijn niche-oplossing specifiek op software engineers, simulatie professionals, industriële ingenieurs en onderzoekers. In een eerdere investeringsronde haalde Varjo al 46 miljoen dollar op. De nieuwe ronde met 54 miljoen dollar maakt het mogelijk om het bedrijf globaal verder uit te breiden en om de ontwikkeling nog te verfijnen.

Benieuwd hoe de Varjo werkt? Eerder schreven we al gedetailleerd neer hoe de bril werkt en wat het potentieel is. Lees het volledige achtergrondstuk hier.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.