De Apple Vision Pro haalt de verwachte verkoopcijfers helemaal niet. Degenen die het apparaat wel hebben gekocht, zouden het steeds minder gebruiken.
De mixed reality-headset van Apple werkt naar verluidt goed, maar dat vertaalt zich niet in de verkoopcijfers. Er zijn sinds de lancering in februari minder dan 500.000 stuks verkocht. Dat voorspelde IDC al in juli. Dat lage cijfer wordt veroorzaakt door verschillende redenen, zoals onder andere de hoge aankoopprijs.
Nog geen succesverhaal
Volgens een nieuwsbrief die WCCF Tech las, wordt de Apple Vision Pro minder gebruikt dan verwacht door mensen die wel diep in de buidel getast hebben. Concurrenten als Meta zouden daar ook last van hebben. De VR, AR en mixed reality-industrieën staan eigenlijk nog in hun kinderschoenen en consumenten hebben er niet dezelfde interesse voor als smartphones of tablets.
Het is niet dat het apparaat niet voldoende ondersteuning krijgt: in augustus bereikte het de kaap van 2.500 native apps, naast de 1,5 iPad- en iPhone-apps die je in een zwevend venster kan openen. Toch besloot Apple om de productie terug te schroeven dankzij de lage interesse.