Hogeschool Howest gaat zakenmodel rond metaverse en blockchain uitwerken

metaverse business howest

De West-Vlaamse hogeschool Howest zal de komende twee jaar in samenwerking met kmo’s onderzoeken hoe een duurzaam zakenmodel rond de technologietrends van het moment kan worden gebouwd.

Het startschot van het project werd gisteren officieel gegeven in de kantoren van consultingbureau EY te Antwerpen. De opzet is om in de komende twee jaar een ‘inventaris van praktische toepassingen en zakenmodellen voor het digitale tijdperk’ uit te werken.

Hogeschool Howest zal in eerste instantie samenwerken met kmo’s uit de retail- en designsector, maar de bevindingen van het onderzoek zullen ook voor andere sectoren toepasbaar zijn. Het project krijgt steun van het VLAIO-agentschap.

Metaverse

Wanneer we over het ‘digitale tijdperk’ spreken, is de metaverse nooit veraf. De metaverse opent voor bedrijven nieuwe kanalen om producten te verkopen en promoten. Dit nieuwe universum, dat streeft naar perfecte harmonie tussen de fysieke en de virtuele wereld, wordt meestal in één adem met Meta genoemd, maar ook in ons land zijn bedrijven ermee bezig.

lees ook

Heeft je bedrijf iets te zoeken in de metaverse?

Ook in Vlaanderen kijken bedrijven met interesse naar de mogelijkheden van de metaverse, zegt professor Kurt Callewaert aan De Tijd. De metaverse klinkt inderdaad zeer veel belovend, maar veel bedrijven weten nog niet goed hoe ze dit in de praktijk uitwerken. Dat is één van de prangende vragen waar Howest een antwoord op zal trachten te vinden.

Web3

Naast 3D-, AR- en VR-technologie zal het project ook focussen op het Web3, een nieuwe versie van het internet die gelooft in decentralisatie. Eigendomsrecht wordt beheerd via het blockchainnetwerk, dat de macht wegtrekt van de grote internetbedrijven en weer aan ‘het volk’ geeft. Vlaanderen neemt met Solid al langere tijd een voortrekkersrol in de ontwikkeling van dit gedecentraliseerde internet.

lees ook

Wat is Solid en hoe kan het jouw leven beter maken?

Toch staat Web3 nog in de kinderschoenen. Tijdens de persconferentie vergeleek EY het huidige Web3 met de omvang van het world wide web in 1998. Op termijn zullen de metaverse en Web3 wel uitgroeien tot een biljoenenmarkt.

De boot niet missen

Het is daarom van belang dat de Vlaamse ondernemerswereld nu in actie schiet. Dat beaamt ook professor Callewaert, die een dèjà vu wil vermijden. “In het jaar 2000 hebben we geprobeerd een campagne op te zetten om e-commerce aan te moedigen. Dat was toen een totale mislukking. De respons van Vlaamse ondernemers lijkt nu groter te zijn.”

Ook Els Meyvaert, stichter van Web3 Women Belgium, vindt dat Vlaanderen niet te lang meer mag wachten. “Met de technologieën waar we het vandaag over hebben, zijn ze in andere werelddelen al vijf tot zes jaar bezig. Het zou zonde zijn als wij die boot missen”, klinkt haar niet te misverstane boodschap aan De Tijd.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.