Het Leuvense Imec krijgt binnenkort een nieuwe partner. Techgigant Apple heeft aangekondigd deel te nemen aan het onderzoeksprogramma Sustainable Semiconductor Technologies and Systems (SSTS). Op die manier probeert Apple zijn ecologische voetafdruk te verkleinen.
Het nieuwe onderzoeksprogramma SSTS heeft de aandacht van Apple getrokken. De techgigant wordt de eerste publieke partner van het Leuvense onderzoeksproject.
Milieuvriendelijker proces
Het programma focust op het verkleinen van de ecologische impact van alle stappen in de chipproductie. Hiervoor zal het programma bijvoorbeeld het designproces optimaliseren door te werken aan de energieconsumptie, het waterverbruik en de uitstoot van broeikasgassen.
Achter het programma schuilt het Leuvens Interuniversity Microelectronics Centre, bekend als Imec, als ontwikkelaar. Het onderzoekscentrum is gespecialiseerd in nano-elektronica en digitale technologie.
Focus op semiconductormarkt
Het nieuws belicht voor een keer een andere zijde van de semiconductormarkt. Sinds het begin van de pandemie wordt die markt voor besproken wegens het tekort aan halfgeleiders. Dat levert al voor lange tijd vertragingen op in de productie van onder andere smartphones, laptops en auto’s. Over hoe lang deze situatie nog zal aanhouden, zijn de meningen verdeeld. Sommigen gokken tot eind 2022, terwijl anderen daar nog vlot een jaartje bijtellen.
Door het tekort aan halfgeleiders wordt nog eens duidelijk hoeveel industrieën eigenlijk afhankelijk zijn van het product. De laatste jaren is dat aantal alleen maar gegroeid en de ecologische voetprint van de semiconductormarkt volgde dat patroon.
Apple als partner
Apple is één van de vele bedrijven die afhankelijk zijn van de semiconductormarkt voor hun eigen producten. Het bedrijf heeft al langer de ambitie uitgesproken om volledig klimaatneutraal te produceren tegen 2030. Volgens Luc Van den hove, CEO van Imec, heeft Apple de kennis van Imec nodig om dat doel te bereiken.
“Bedrijven realiseren zich dat ze alleen klimaatneutraal kunnen worden als hun hele toeleveringsketen daaraan meewerkt. Dat is dus het sneeuwbaleffect dat we vandaag – samen met Apple – willen creëren”, vertelt Van den hove.