OVH schrijft ook datacenter SBG1 af na tweede kleine brand op de site

ovh datacenter brand

Na SBG2 maakt OVH bekend dat SBG1 niet opnieuw wordt opgestart na een tweede kleine brand eind vorige week. Enkel SBG3 en SBG4 worden nu nog opgestart op de site van Straatsburg.

Twee weken geleden vernietigde een grote brand cluster SBG2 op de site van Straatsburg bij OVH. De inferno zorgde voor heel wat kopzorgen bij diverse klanten omdat niet elke dienst back-ups had. De volledige lijst met geïmpacteerde diensten vind je hier. Vermoedelijk ligt een recent onderhouden UPS (noodstroomvoorziening) aan de basis van de grote brand.

Dit weekend is cluster SBG1 opnieuw beginnen te smeulen met heel wat rookontwikkeling tot gevolg. De bron van de rook kwam van batterijen uit een ongebruikte ruimte in SBG1 die niet meer werd gebruikt. Octave Klaba, oprichter en CTO van OVH, laat nu op Twitter weten dat SBG1 nooit meer wordt opgestart en definitief wordt afgeschreven.

SBG3 en SBG4 worden hersteld

Het is alweer een nieuwe opdoffer voor OVH dat clusters SBG3 en SBG4 opnieuw operationeel wil hebben. Door de rookontwikkeling in SBG1 loopt het herstel van SBG3 extra achterstand. Afgelopen weekend heeft Klaba een status update gegeven waar het herstel staat.

Ondertussen komt oude communicatie van Klaba in 2017 naar boven waar een lange stroomonderbreking van SBG1 en SBG2 wordt besproken. Hij benadrukte toen al dat de site initieel uit containers bestond en dat het nooit op grote schaal had mogen groeien. Daarnaast claimde hij dat het bedrijf twee designfouten heeft gemaakt:

  • De SBG-site in Straatsburg volgt niet de interne standaard van OVH die twee onafhankelijke 20 KV-lijnen voorziet, in tegenstelling tot alle andere OVH-datacentersites.
  • Het elektrisch netwerk van SBG2 zit bovenop het netwerk van SBG1, in plaats van onafhankelijk zoals in alle andere OVH-datacenters. De Straatsburgsite vormt hierop een zeldzame uitzondering.

Ten tijde van de stroomonderbreking claimde Klaba dat hij ASAP het probleem zou remediëren. Hij benadrukte toen ook dat de stroomuitval “het ergste incident is dat ons kan overkomen”.

OVH heeft na de brand laten weten dat het standaard gratis back-ups zal bieden aan elk product om verwarring in de toekomst te voorkomen.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home