Dreamworks Animation maakt MoonRay opensource

DreamWorks Animation gaat later dit jaar MoonRay raytracing renderer in de opensourcegemeenschap loslaten. De technologie kan een groot aanbod aan realistisch ogend beeldmateriaal creëren.

Later dit jaar zal DreamWorks Animation zijn productie-renderer, MoonRay, vrijgeven als opensourcesoftware. “We zijn verheugd om met de industrie meer dan tien jaar innovatie en ontwikkeling op MoonRay zijn gevectoriseerde, verbonden, parallelle en gedistribueerde codebasis te delen”, laat Andrew Pearce, VP global technology bij DreamWorks, weten in een verklaring.

De technologie werd ingezet in de films ‘How to Train Your Dragon: The Hidden World’, ‘Croods: A New Age’, ‘The Bad Guys’ en in de nog niet verschenen film ‘Puss In Boots: The Last Wish’.

Toewijding aan opensource

“De vraag naar rendering groeit ieder jaar en MoonRay zal aan die behoefte voldoen. We verwachten dat de codebasis sterker zal worden met betrokkenheid van de gemeenschap, aangezien DreamWorks onze toewijding aan opensource blijft tonen”, vervolgt Pearce.

De animatiestudio maakte in het verleden zijn toewijding aan de opensourcegemeenschap al duidelijk met het vrijgeven van openVDB-software. Het ging om het eerste project op het Academy Software Project, een opensourceforum waar de gehele filmindustrie aan kan bijdragen.   

Arras volgt

MoonRay wordt bij de animatiestudio gebruikt in samenwerking met Arras. Het gaat om een gedistribueerd rekenraamwerk dat de mogelijkheden van de raytracing renderer vergroot. DreamWorks Animation besluit dan ook Arras eveneens vrij te geven in de opensource codebasis van MoonRay.

DreamWorks Animation hoopt MoonRay beschikbaar te maken onder de Apache 2.0-licentie.  

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home