Belgische IT-leiders praten over NaaS maar kennen het concept slechts oppervlakkig

internet

Aruba publiceert een onderzoek over de visie van bedrijven op Network-as-a-Service. De resultaten tonen aan dat de term vaak genoeg wordt besproken op de werkvloer, al schort het nog aan een diepere kennis over de inhoud van het concept.   

De pandemie trok bedrijven in één sleur in een nieuwe wereld. Kantoren werden gesloten, terwijl bij de werknemers thuis de puzzel op de eettafel plaats moest maken voor de werklaptop. Bedrijven dienden zich in snel tempo aan te passen aan die nieuwe werkelijkheid. Volgens Markus Maryl, Portfolio Marketing Manager EMEA bij Aruba, zorgde dat voor nieuwe uitdagingen: “Bedrijven kwamen erachter dat de organisatie maar zo flexibel was als de netwerkinfrastructuur.”

Een nieuw onderzoek van Aruba, een Hewlett Packard Enterprise-bedrijf, toont aan hoe bedrijven in de EMEA-regio tegenover Network-as-a-Service (NaaS) staan. Aan het onderzoek namen 5.400 IT-verantwoordelijken uit de EMEA-regio deel. Zij waren allemaal bekend met de term NaaS, wat Aruba definieert als ‘een regeling waarbij een bedrijf meer dan de helft van uitgerolde netwerk, activiteiten en levenscyclusmanagement contractueel uitbesteed aan een externe leverancier’.

Levensvatbaarheid in vraag

Het onderzoek toont ook aan dat ondanks dat NaaS een belangrijk gespreksonderwerp is, slechts twee op de vijf ondervraagden het concept volledig begrijpt. Dat leidt volgens Aruba tot verkeerde percepties over NaaS, want maar liefst 49 procent van de Belgische technologieleiders ziet NaaS als een concept dat nog een markt moet vinden.

Gevraagd naar de struikelblokken bij de implementatie van NaaS, liepen volgens het onderzoek ongeveer de helft van de Belgische bedrijven tegen drie dezelfde struikelblokken aan. Precies de helft had moeite met de budgetvoorschriften en investeringscycli. 52 procent vond het lastig het nodige budget te verzamelen, terwijl 47 procent de naleving van het interne inkoopbeleid aanduidde als struikelblok.

Langetermijnvisie

Hoewel Belgische bedrijven de levensvatbaarheid van NaaS in vraag stellen, is ruim driekwart van de ondervraagden ervan overtuigd dat NaaS helpt om operationele kosten te drukken. In België steeg dat percentage zelfs tot 80 procent. Volgens Jerry Garcia, Country Manager voor België en Luxemburg bij Aruba, kan NaaS op de lange termijn nog meer bieden: “Zo zullen IT-teams zich bijvoorbeeld vaker met strategische ondersteuning en innovatie kunnen bezighouden als ze niet over het netwerk hoeven te waken om de business draaiende te houden.”

Momenteel is het dus vooral belangrijk IT-leiders meer kennis krijgen over NaaS. Dat besluit Morten Illum, Vice President voor EMEA bij Aruba, want alleen op die manier kunnen bedrijven het potentieel van NaaS benutten.

lees ook

Aruba verbindt thuiswerkers zoals bijkantoren met nieuwe EdgeConnect Microbranch-oplossing

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home