Vanaf 26 juni zal Meta data van Europese gebruikers gebruiken om zijn AI-modellen te trainen.
Meta gaat zijn AI-systemen trainen op basis van data van Europese gebruikers, dat laat het bedrijf weten via een bericht aan gebruikers en in het nieuwe privacybeleid. Meta heeft naar eigen zeggen een gerechtvaardigd belang om dit te doen, al regent het ook negatieve commentaren. De gegevensverwerking en het privacybeleid gaan in vanaf 26 juni. Gebruikers kunnen bezwaar aantekenen via een formulier.
Bericht aan gebruikers
Meta liet via een bericht aan zijn gebruikers weten dat het binnenkort data van Europese gebruikers zal inzetten voor het trainen van zijn AI-systemen. Dit betekent dat toekomstige AI-toepassingen op sociale mediaplatformen zoals Instagram, WhatsApp en Facebook, data uit posts en comments zullen gebruiken om de modellen te trainen. Vanwege strenge regels is dit momenteel niet mogelijk in Europa, maar daar wil Meta duidelijk verandering in brengen, en dat vermeldt het bedrijf in een nieuw privacybeleid dat op 26 juni in werking treedt.
lees ook
EU onderzoekt naleving DSA door Meta voor bescherming minderjarigen
Meta biedt gebruikers de mogelijkheid om bezwaar te maken tegen het gebruik van hun data. Hiervoor dienen ze een formulier in te vullen, al is dit niet uit goede wil maar om te voldoen aan de regelgeving. Het nieuwe privacybeleid treedt op 26 juni in werking.
Tegenwind
Privacyorganisatie NOYB is niet van plan om Meta zonder slag of stoot de data van Europese gebruikers te gunnen. NOYB heeft elf Europese landen, inclusief België, aangeschreven om actie te ondernemen. Volgens aanvoerder Max Schrems heeft Meta helemaal geen recht op je data.
“Meta zegt in feite dat het alle gegevens uit elke bron voor elk doel kan gebruiken en beschikbaar kan maken voor iedereen ter wereld, zolang het maar via AI-technologie gebeurt. Dit is duidelijk het tegenovergestelde van GDPR-compliance. AI-technologie is een extreem breed begrip. Net zoals het gebruik van je gegevens in databases, heeft het geen echte wettelijke limiet”, aldus Schrems.
Een ander punt dat Schrems aanhaalt, is dat Meta heel vaag is over hoe en waarvoor het de data wil gebruiken. AI trainen kan verwijzen naar een chatbot, maar evengoed naar agressieve persoonlijke reclame of zelfs een ‘killer-drone’, zegt de Oostenrijkse activist. Als derde punt vindt hij het onaanvaardbaar dat gebruikers zelf proactief de stap moeten zetten om bezwaar te maken tegen het gebruik van hun data, en is het proces om dat te doen té complex en misleidend.
Europese privacyregulatoren zullen nog eens goed naar het AI-beleid van Meta moeten kijken tegen 26 juni. Het bedrijf van Mark Zuckerberg heeft wel vaker een unieke interpretatie van de privacywetgeving. Zo laat het gebruikers ook bijna dertien euro per maand betalen om geen reclame te zien op Facebook en Instagram. Daar wil de Europese Unie wel een stokje voor steken.
Dit artikel verscheen origineel op 24 mei. De tekst kreeg een update met de recentste informatie.