Zoom lanceert Zoom Workplace: gekende functionaliteit samen met AI in één platform

Zoom introduceert Zoom Workplace. Onder die noemer bundelt het bedrijf zowat al zijn samenwerkingstools. Een AI-component daarbovenop zit inbegrepen in de prijs en moet het aanbod onderscheiden van de concurrentie.

Zoom introduceert vandaag Zoom Workplace. Workplace is een nieuw allesomvattend platform waarmee Zoom de voorkeurspartij wil zijn waarmee organisaties teamwork faciliteren, (digitale) samenwerking mogelijk maken, en productiviteit aan vergaderingen koppelen. Zoom omschrijft Workplace zelf als een AI-gedreven samenwerkingsplatform.

Bestaande functionaliteit met AI-lijm

Enige nuance is bij deze lancering belangrijk. Hoewel Zoom verschillende nieuwe functies lanceert vandaag, is Workplace in essentie een bundeling van bestaande capaciteiten met een nieuwe strik rond. In het platform vinden we: Meetings, Team Chat, Phone, Mail & Calendar, Scheduler, Clips, Whiteboard, Notes, Rooms, Workplace Reservation, Digital Signage, Visitor Management en Workvivo. De lijm tussen dat alles is de Zoom AI Companion.

Zoom herwerkt zijn toepassingen zodat ze nauwer integreren. Zo verschijnt er een Meetings-tab in de Zoom-app die samenwerking voor, na en tijdens vergaderingen eenvoudiger maakt. Tijdens vergaderingen zal je eenvoudiger kunnen samenwerken binnen documenten (van bijvoorbeeld Google Workspace). Team Chat krijgt een upgrade voor asynchrone communicatie dankzij nieuwe tabs en zo zijn er nog wat handige tweaks over het hele platform.

Een nieuwe gebruikersinterface met vereenvoudigde taakbalk, verbeterde navigatie en meer opties tot personalisering moeten het Workplace-platform verder in de verf zetten. Zoom lijkt hier vooral duidelijk te willen maken dat het meer biedt dan gewoon een optie om videovergaderingen op te zetten. Door die extra capaciteiten beter aan elkaar te koppelen vooral door ze te bundelen onder één vlag, wil Zoom duidelijk maken dat het organisaties helpt op zowat alle vlakken die met samenwerking hebben te maken.

Vraag het aan de AI

De AI Companion zit in de kern van de aankondiging. Die compagnon gebruikt generatieve AI om klanten over het hele portfolio bij te staan. Zoom omschrijft de AI Companion als een alomtegenwoordige assistent, maar in de praktijk zien we toch vooral AI-functies die met vergaderen te maken hebben. Zo kan de AI-transcripties maken van vergaderingen, die samenvatten en daar meteen taken uithalen. Ook de agenda van een vergadering samenstellen op basis van eerdere samenvattingen, behoort tot de mogelijkheden. De functionaliteit leeft onder de noemer Ask AI Companion.

AI Companion heeft op dit moment toegang tot data uit Zoom Meetings, Mail, Team Chat, Notes en Docs. Op korte termijn moeten daar integraties met toepassingen van derden bijkomen. Denk daarbij aan Microsoft-documenten. Ook Zoom Phone krijgt AI-integratie. Zoom benadrukt dat de AI-capaciteiten voor alle betalende Zoom-klanten beschikbaar zijn en blijven.

Bij dat alles is het goed om weten dat je in België niet van alle capaciteiten van de AI Companion kan gebruik maken in het Nederlands. Zoom breide de ondersteuning pas uit, zodat transcripties en vergaderingen in onze taal wel tot de capaciteiten behoren, maar AI-functionaliteit in Team Chat blijft beperkt.

Stevige concurrentie

Zoom heeft de niet benijdenswaardige taak om op te boksen tegen Microsoft Teams, dat Microsoft netjes mee duwt met de Microsoft 365-productiviteitssuite waar organisaties doorgaans al voor betalen. Het bedrijf moet dus verantwoorden waarom een organisatie geld zou uitgeven aan een extra partij. Zoom Workplace biedt daarvoor voldoende argumenten. Door AI standaard te integreren in een aanbod dat vergaderfunctionaliteit koppelt aan samenwerkingscapaciteiten, krijgen klanten handige functionaliteit waarmee werknemers tijd kunnen winnen, die niet zonder meerprijs beschikbaar is bij de concurrentie.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.