Er vloeien heel wat meldingen binnen van Microsoft 365-gebruikers die problemen ervaren met Teams, Outlook of een andere dienst. Microsoft startte al een onderzoek naar de problemen, dat liet het bedrijf weten om 8u30.
Werken de Microsoft 365-diensten vandaag niet zo soepel als normaal? Dan is dat te wijten aan een grote storing bij Microsoft. Azure, GitHub en LinkedIn ondervinden eveneens problemen.
Wereldwijd probleem
Op de website Downdetector stroomde vandaag 3.900 meldingen binnen over Microsoft-diensten van gebruikers uit India en 900 uit Japan. Andere grote probleemgebieden volgens de website lijken Australië, Engeland en de Verenigde Arabische Emiraten.
Het is daarmee niet gezegd dat de problemen zich niet bij Belgische gebruikers kunnen stellen. Op de redactie merkten we al korte meldingen van netwerkproblemen op met Outlook en kregen we de dienst moeilijk opgestart. Aangezien de gebieden met een hoog aantal meldingen geografisch ver van elkaar gelegen zijn, is het ook aannemelijk dat de problemen zich wereldwijd stellen.
Geen meetings
Bij Microsoft Teams weet Reuters dat gebruikers geen berichten kunnen versturen, aan meetings kunnen deelnemen of gewoonweg geen enkele functie van de dienst nog kunnen gebruiken. Het vergaderplatform wordt wereldwijd door 280 miljoen mensen gebruikt. Het gaat voornamelijk om zakelijke gebruikers en scholen.
Update 11u43: Uit het onderzoek van Microsoft blijkt dat netwerkproblemen aan de basis liggen van de storing. Een recent uitgevoerde netwerk-update wordt momenteel teruggedraaid. “We hebben vastgesteld dat een wijziging in de WAN-routering (Wide Area Networking) gevolgen heeft gehad voor de service”, zegt het bedrijf online. Verder laat het bedrijf verstaan dat gebruikers die eerder deze ochtend de storing meldden, nu laten weten dat zij weer gebruik kunnen maken van de diensten.