Storing bij Orange legt internetdiensten lam – update

orange

Het Orange-netwerk ervaarde gisteren een storing. Over heel Vlaanderen hadden klanten problemen met verschillende diensten. Opvallend genoeg werkte surfen via de browser doorgaans nog wel.

Update 05/12 14u34: Orange bevestigde gisterennacht het probleem op zijn forum, en gaf aan dat het zwaartepunt bij de televisiediensten lag. Intussen lijkt het probleem grotendeels opgelost, en merken wij geen problemen meer met internetconnectiviteit. Euvels met digitale televisie duren wel voort, zo melden lezers ons. Wie problemen ervaart met de televisie, kan als tijdelijke oplossing z’n decoder loskoppelen van het internet door de kabel te ontkoppelen, en via Instellingen > Android > Netwerk en Internet de wifi uit te schakelen.

Oorspronkelijk artikel (04/12):

Het Orange-netwerk ondervindt al verschillende uren problemen. Klanten over het hele land rapporteren moeilijkheden, onder andere met digitale tv en internetdiensten. Sommigen kunnen ook niet meer telefoneren. Orange is op de hoogte van de problemen en werkt aan een oplossing.

De storing lijkt te maken te hebben met een configuratieprobleem bij de provider. Zo is de website van Orange niet bereikbaar voor klanten, noch via het mobiele netwerk, noch via het vaste internet. Klanten van andere providers kunnen de site dan weer wel zonder problemen bezoeken. De eerste meldingen van problemen rolden sinds 16u deze namiddag binnen.

Via Allestoringen.

De problemen lijken het meest voelbaar bij wie wil ontspannen na de werkdag. Zo zou de digitale televisie van Orange niet werken. Verschillende klanten rapporteren dat het helpt om de decoder los te koppelen van het internet.

Een rondvraag bij ons duidt op diverse problemen. Zo werken spraakassistenten niet meer, en valt de functionaliteit van smart tv’s weg. Onze tests suggereren dat internetverkeer naar niet-Orange-diensten via de laptop wel nog grotendeels normaal werkt. Kritieke oplossingen zoals Outlook zijn in ieder geval nog bereikbaar.

Speculatie over de oorzaak

Zelf slagen we er via het Orange-netwerk wel in om bijvoorbeeld Orange.be te pingen, maar krijgen we een HTTP2-protocolfout wanneer we de site willen bezoeken. Andere verbindingen ervaren een time-out, wat erop wijst dat de infrastructuur intact is, maar connecties worden geweigerd. De fout wijst op een veelvoud aan mogelijke euvels, zoals fout geconfigureerde TLS-certificaten. Aangezien de problemen zich bij vele gebruikers voordoen, lijkt het erop dat de Orange-netwerkrespons onregelmatige pakketjes stuurt. Verder gesnuffel leerde ons nog dat onze toestellen moeite hebben om de actuele tijd op te halen van het netwerk. Ook problemen met de tijdcode kunnen zo’n fouten genereren.

Wat de oorzaak ook is, de storing lijkt voorlopig aan te houden. Heb jij last van vreemde internetgerelateerde problemen, waarbij je wel dit artikel kan lezen, maar andere zaken niet werken? Dan ben je niet alleen.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home