Lanceert Google een chatbot? ‘Waakzaam zijn voor reputatieschade’

chatbot google openai

De hype rond de chatbot ChatGPT steekt werknemers van Google de ogen uit. Toch is het topkader op zijn hoede om een alternatief te lanceren.

OpenAI lanceerde op 1 december een publieke demo van de gratis chatbot ChatGPT. Sindsdien is er een heuse hype rondstaan rond het AI-taalmodel. Op de sociale media gaan screenshots van conversaties met ChatGPT lustig rond.

lees ook

OpenAI start publieke demo met AI-taalmodel ChatGPT

Het succes van ChatGPT is ook Google niet ontgaan. Werknemers vrezen dat chatbots zoals ChatGPT op termijn de taken kunnen overnemen van de zoekmachine. Tijdens een recente bijeenkomst met de top van het bedrijf, opgevangen door CNBC, werd de vraag opgeworpen of Google niet met een alternatief op de markt zou moeten komen.

Met LaMDA, onthuld tijdens Google I/O 2021, demonstreerde Google al zijn pionierschap in de ontwikkeling van AI-taalmodellen. Het LaMDA-model is in staat om veel natuurlijkere conversaties te houden dan de gemiddelde chatbot en heeft een veel beter begrip van context en nuance.

Maar voorlopig houdt Google LaMDA nog aan de leiband. Heeft Google zich in snelheid laten pakken door OpenAI?

chatgpt openai
Ook wij probeerden ChatGPT al eens uit.

Geen ruimte voor fouten

Volgens Jeff Dean, leider van de AI-divisie van de zoekgigant, mag Google zich niet laten verblinden door de hype rond ChatGPT. Google kan het zich omwille van zijn dominante marktpositie niet veroorloven om te experimenteren, terwijl OpenAI als startup minder te verliezen heeft. Het risico op reputatieschade is te groot.

‘Miljarden mensen vertrouwen op de informatie die ze van Google krijgen. De kosten zouden enorm zijn moest er iets fout gaan met onze technologie. Het is belangrijk om ervan bewust te zijn dat AI-modellen niet feilloos zijn”, verklaart Dean.

Daarin wordt hij overigens bijgestaan door de CEO van OpenAI Sam Altman, die via Twitter reageerde rond de hype van zijn uitvinding. Altman zegt dat het model nog in volle ontwikkeling is en daarom mogen gebruikers nog niet te veel waarde hechten aan de antwoorden die het genereert. OpenAI is bestemd voor creatief gebruik, maar is nog geen betrouwbare informatiebron, aldus Altman.

Nieuwe manier van zoeken

Google lijkt echter ook voor een nieuwe realiteit komen te staan. De laatste kwartaalresultaten toonden dat inkomsten uit de zoekmachine stilaan een plafond lijken te bereiken. Een directe bedreiging voor de zoekdominantie van Google is nog niet opgestaan, maar jongere generaties wenden zich meer tot nieuwe media zoals TikTok en Instagram om informatie te zoeken.

CEO Sundar Pichai sluit dan ook niet uit dat artificiële intelligentie een prominentere plaats zal krijgen binnen Google Search. “2023 zal een keerpunt zijn in de manier waarop we met AI omgaan in conversaties en het zoeken naar informatie. We moeten voortdurend blijven vooruitkijken.”

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home