Overweegt Salesforce een Oracle-licentiemodel?

Salesforce

Om de winstgevendheid van de producten te verhogen, zou Salesforce met interesse naar het licentiemodel van Oracle kijken. Wat dat betekent voor klanten, valt af te wachten.

CEO Marc Benioff beloofde de aandeelhouders dat Salesforce voortaan winstgevendheid hoog in het vaandel draagt. Dat moest Benioff deels noodgedwongen zeggen. Aandeelhouders Starboard Value en Elliot Management zetten de bedrijfsleiding onder druk om onder meer Tableau en Slack te verkopen. Salesforce heeft sinds zijn oprichting in 1999 bijna uitsluitend tijden van weelde gekend, maar wordt nu geconfronteerd met de economische realiteit en moest tien procent van zijn werknemerbestand laten afvloeien.

lees ook

Salesforce lanceert Einstein GPT: generatieve AI voor het hele portfolio

Die nieuwe focus op winst maken zal wellicht ook gevolgen hebben voor klanten. Het plan van Benioff krijgt stilaan vorm. The Register schrijft dat Salesforce het draaiboek van Oracle wil volgen. Oracle werkt met licenties voor zijn cloud- en databasediensten. Dit licentiemodel bestaat uit verschillende lagen waarbij de prijs wordt berekend op basis van verscheidene parameters, waaronder aantal gebruikers en aantal CPU’s.

Oracle achterna?

Dat Benioff in de richting van Oracle kijkt, hoeft niet te verwonderen. Benioff werkte dertien jaar lang voor Oracle en beschouwt Larry Ellison als zijn mentor en persoonlijke vriend. Ellison zou zijn voormalige poulain hebben geadviseerd over hoe Salesforce een gelijkaardig model zou kunnen implementeren.

Wat dat betekent voor de prijzen van Salesforce-producten, is nu nog niet te zeggen. Maar Oracle haalt dankzij het licentiemodel doorgaans hoge winstmarges en dat is net waar Salesforce op uit is. De CRM-specialist haalde dan wel mooie omzetcijfers in 2022, een stijging van 18 procent tegenover het jaar 2021, de marges blijven met 22 procent ver beneden de veertig procent van Oracle. Tegen 2024 wil Benioff dit verhoogd zien naar 27 procent en dat doel moet op een of andere manier behaald worden.

lees ook

Gartner waarschuwt: ‘Oracle wil nieuw Java-licentiemodel opdringerig verkopen’

Het licentiemodel van Oracle is ondanks de hoge marges die het bedrijf ermee opstrijkt omstreden. Klanten begrijpen niet altijd goed hoe hun maandelijkse prijs berekend wordt en vinden dat Oracle het hen moeilijk maakt om de kosten te drukken. Ook durft Oracle de regels wel eens te veranderen met vaak prijsstijgingen tot gevolg. De huidige prijzen van Salesforce zijn dan veel transparanter en duidelijker naar klanten toe.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home