Google Cloud neemt SAP-veteraan aan voor focus op enterprise

Robert Eslin, president Global Customer Operation, Google Cloud - Robert Eslin, president Global Customer Operation, Google Cloud

Google Cloud heeft Robert Enslin aangesteld als president Global Customer Operations. Enslin vervangt daarmee Paul-Henri Ferrand, die na twee jaar besloten heeft een nieuwe uitdaging binnen Google aan te gaan.

Met het aanstellen van ex-SAP-topman Enslin geeft Google Cloud verder vorm aan de strategie om meer enterprise-klanten naar zich toe te trekken. Enslin kan met 27 jaar ervaring bij SAP een echte veteraan in de enterprise-business genoemd worden.

Volgens TechCrunch kondigde hij eerder deze maand zijn ontslag bij SAP aan, waar hij jarenlang verschillende onderdelen leidde, waaronder het cloudproductenportfolio. Toch gaf Enslin eerder aan dat hij “nog een paar ambities te vervullen had.” Iets wat mogelijk zijn overstap naar Google Cloud verklaart.

Wereldwijde groeimarkten

“Robert brengt veel internationale ervaring met zich mee, door zijn werkzaamheden in Zuid-Afrika, Europa, Azië en de Verenigde Staten. Dit wereldwijde perspectief is van onschatbare waarde. Zeker als we Google Cloud uitbreiden naar gevestigde industrieën en groeimarkten over de hele wereld”, aldus Thomas Kurian, kersvers CEO van Google Cloud.

Tijdens de Google Cloud Next-conferentie afgelopen week presenteerde Kurian zijn toekomstvisie van het cloudcomputingplatform van Google. Onderdeel daarvan is het aannemen van nieuwe medewerkers om klanten sneller van dienst te zijn. Eerder deze maand maakte Kurian bekend zijn jarenlange ervaring met enterprise-klanten bij Oracle te willen gebruiken om Google Cloud in dat segment meer op de kaart te zetten. Naast een forse uitbreiding van de verkoopteams drukt hij door het aanstellen van Eslin nu ook zijn stempel op het managementteam.

Stimuleren marktspecialisatie

Daarnaast is Kurian naar eigen zeggen ook van plan om marktspecialisatie te stimuleren. Verkopers, die bijvoorbeeld met financiële instellingen praten, moeten volgens hem de taal van het bankieren leren spreken. “In het verleden hebben mensen Google altijd gezien als een sterke aanwezigheid binnen de digital-native community. De afgelopen twaalf maanden hebben we onze strategie verlegd om ons meer te focussen op meer traditionele industrieën. We gaan ons salesteam op zo’n manier specialiseren, zodat ze ook echt de taal van specifieke industrieën spreken”, aldus Kurian tijdens een eerdere uitspraak in februari.

Gerelateerd: Google Cloud kaapt weer een topman bij Oracle weg

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home