Cloud van Alibaba maakt voor het eerst winst

Alibaba

Voor het eerst is het cloudplatform van Alibaba winstgevend. Dat kondigt de Chinese e-commerce gigant aan met zijn nieuwste kwartaalcijfers van 2020. 

Het succes van AliCloud is voor een groot deel te danken aan de retailoperaties van Alibaba die op de cloud draaien. Op het toppunt werden afgelopen jaar maar liefst 583.000 orders per seconde verwerkt in de Alibaba shop. 

AliCloud maakte een groei van 50% door vergeleken met het laatste kwartaal van 2019. Volgens CEO Daniel Zhang laat dat zien dat er een enorm potentieel zit in de Chinese cloud computing markt. “We geloven dat de markt nog in een vroeg stadium is, nu data intelligence-applicaties en de vraag naar computerkracht universeel worden over alle sectoren”, verklaart Zhang. 

Focus op data

Tijdens de earnings call vertelde Zhang zich te willen richten op analytics applicaties. Volgens hem zijn deze applicaties belangrijk, aangezien Chinese klanten snel verder willen gaan dan het infrastructure-as-a-service model. 

“Als je vandaag de dag met Chinese klanten praten die de cloud willen gebruiken, is het hun doel om niet alleen over te stappen naar de cloud, maar ook beter gebruik te maken van hun data”, legt Zhang uit.

Volgens Zhang heeft Alibaba een voorsprong als het gaat om applicaties voor data analyse. “Als het gaat om sommige belangrijke functies in de cloud, zoals database, opslag en middleware diensten is de kwaliteit van onze producten en diensten beter dan die van onze concurrenten”, zegt Zhang. 

Verdere groei voor AliCloud

Naast Alibaba maakten ook Amazon en Google hun financiële cijfers bekend. Met een omzet van 12,7 miljard dollar is Amazon nog altijd vijf keer zo groot als AliCloud, die afgelopen kwartaal een omzet van 2,47 miljard draaide. Voor Google zagen de cijfers er nog niet zo rooskleurig uit. De cloudgigant maakte voor het derde jaar op rij verlies. 

Voor verdere groei richt AliCloud zich vooral op de Aziatische markt. Daarnaast heeft China onlangs handelsverbonden gesloten met de Europese Unie, waardoor Alibaba ook in Europa kansen ziet. 

Het ziet er niet naar uit dat Alibaba binnenkort grote stappen gaat zetten in de Verenigde Staten. Ondanks dat Trump niet meer aan de macht is om alle banden met China te verbreken, blijft het lastig voor Chinese organisaties om te handelen in China. De Verenigde Staten hebben nog altijd een Clean Cloud plan dat specifiek benoemt dat Amerikaanse bedrijven geen AliCloud mogen gebruiken om data op te slaan.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home