Cloudproblemen bij Atlassian kunnen nog tot twee weken duren

datacenter fout error

Atlassian bevestigt dat de huidige problemen rond hun cloudaanbod met onder andere Jira en Confluence nog tot twee weken kunnen aanhouden.

Sinds 5 april ondervindt Atlassian flinke cloudproblemen bij ongeveer 400 klanten. Sindsdien toont de statuspagina dat tal van diensten niet meer operationeel zijn, waaronder Jira, Confluence, Opsgenie en Atlassian Access. Diezelfde statuspagina toont helder en transparant de talrijke updates die dagelijks worden meegedeeld, maar een oplossing is er nog niet.

Nu deelt Atlassian mee dat de cloudproblemen nog tot twee weken kunnen duren. “We weten dat dit niet het nieuws is dat onze klanten willen horen en we excuseren ons voor de duur en ernst van dit incident. We tillen zwaar aan dit probleem en nemen de nodige stappen om herhaling in de toekomst te voorkomen.”

0,18% van de klanten

De problemen bij Atlassian begonnen met een onderhoudsscript. Die hebben de clouddiensten offline gehaald voor een 400-tal klanten. De fabrikant benadrukt meermaals dat het om een technische fout gaat, geen cyberaanval. “We hebben honderden ingenieurs gemobiliseerd om het probleem te mitigeren”, zegt de woordvoerder.

Intussen hebben 35 procent van de getroffen klanten opnieuw toegang tot hun data, zonder dat ze daarbij dataverlies hebben geleden.

In totaal heeft Atlassian 226.000 klanten. Ondanks dat maar 0,18% van de klanten getroffen is door de cloudproblemen, is de imagoschade groot voor de specialist in tools rond samenwerking en softwareontwikkeling.

De timing van de problemen is behoorlijk spijtig. Vorige week kondigde Atlassian nog verschillende nieuwigheden aan op een online conferentie. Zo werd Atlas voorgesteld als opvolger van bètaproject Team Central en lanceert het een data lake en bijhorende analytics-tool onder de noemer Atlassian Data Lake en Atlassian Analytics.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.