AWS volgt Microsoft en Google in focus op verticale markten

aws

De nieuwe CEO van AWS breekt met de strategie van zijn voorganger en geeft aan dat cloudgigant voortaan zal inzetten op een aanbod op maat van belangrijke verticale markten.

AWS heeft lang weerstand geboden tegen de ontwikkeling van een aanbod op maat van specifieke industrieën. ’s Werelds grootste IaaS-provider mikt sinds jaar en dag op een breed en gestandaardiseerd aanbod, waar iedereen op kan intekenen. Dat werkt: AWS heeft veruit het grootste deel van de markt in handen en wordt omarmt in zowat iedere denkbare sector.

Focus op verticals

Concurrenten Microsoft Azure en Google Cloud Platform zetten dezer dagen echter in op aangepaste versies van hun algemeen aanbod, gericht op specifieke verticale markten. SaaS-specialist Salesforce doet hetzelfde. Door diensten uit het brede aanbod samen te voegen en aan te passen naar de wensen van belangrijke industrieën, hopen de techreuzen meer potentiële klanten te overtuigen van een sprong naar de cloud. AWS volgde die strategie nog niet.

Tot nu. De nieuwe CEO van AWS, ex-Tableau-baas Adam Selipsky, wil dat zijn bedrijf ook werkt aan een aanbod op maat van belangrijke sectoren. Dat zegt hij in een interview met Bloomberg. Selipsky denkt in eerste instantie aan de gezondheidszorg, telecom en de auto-industrie. Het aanbod zou naast infrastructuur ook een toepassingsluik bevatten. AWS zet traditioneel vooral in op infrastructuur en minder op bijhorende toepassingen, maar ook daarin zou in de toekomst verandering komen.

Toekomstmuziek

Het interview geeft de ambitie van de CEO weer en die sluit aan bij de evolutie van de cloudmarkt. Concrete  aankondigingen zijn er echter nog niet. Het blijft dan ook afwachten om te zien welke vorm de meer gerichte plannen van AWS zullen aannemen.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home