Waarde van Databricks ongezien hoog na kapitaalinjectie van 500 miljoen dollar

geld ransomware

Databricks heeft bekendgemaakt dat het een investeringsronde achter de rug heeft die vijfhonderd miljoen dollar opbracht. Hiermee stuwt het softwarebedrijf zijn waarde naar een indrukwekkende 43 miljard dollar.

Twee weken geleden was Databricks nog op zoek naar extra investeringen, nu blijkt dat dat ook is gelukt. Het softwarebedrijf haalde een half miljard dollar op bij verschillende investeerders. Met deze nieuwe kapitaalinjectie boost Databricks zijn waarde naar maar liefst 43 miljard dollar.

Money talks

De belangrijkste investeerder is het Amerikaanse investeringsfonds T. Rowe Price Associates, waarmee Databricks naar verluidt veertien dagen geleden al mee in onderhandeling was. Er zijn echter twee namen die er wat meer uitspringen: Nvidia en Capital One Ventures. Die laatste is vooral opvallend omdat het een belangrijke klant is van Snowflake, zo ongeveer Databrick’s grootste concurrent.

Puur financieel zijn verder Morgan Stanley en ClearBridge Investments twee grote namen die nu mee geld pompen in Databricks. Dat zijn echter instellingen die ongetwijfeld speculeren op een publieke beursgang, iets dat er voorlopig nog steeds niet lijkt aan te komen.

AI als speerpunt

In een gesprek met VentureBeat benadrukte Databricks CEO Ali Ghodsi dat deze investeringsronde een meer strategische aard had. Vooral het partnerschap met Nvidia is belangrijk voor Ghodsi, omwille van de vele AI-toepassingen waaraan beide bedrijven nu kunnen samenwerken.

AI is een steeds prominentere bouwsteen voor Databricks. Voorbeelden daarvan zijn het platform Lakehouse IQ, waarbij LLM’s zakelijke relevantie afleiden uit technische data en de recente overname van MosaicML, om een nieuw platform te bouwen voor generatieve AI-applicaties.

lees ook

Salesforce verwelkomt Databricks in Data Cloud

Volgens Ghodsi staat de bedrijfswereld aan het begin van een AI-boom die te vergelijken is met de commerciële groei die de technologie zeker het afgelopen jaar kende. Hij heeft er vertrouwen in dat Databricks nu ideaal gepositioneerd is om daar mee van te profiteren. Het bedrijf heeft met Dolly 2.0 al een opensource AI-model waarmee bedrijven aan de slag kunnen. Databricks claimt dat zijn klantenbestand inmiddels aan meer dan tienduizend organisaties zit.

Het is nu ook de vraag wat ze bij Microsoft vinden van deze ontwikkeling. Er zijn hardnekkige geruchten dat de tech-reus AI van Databricks zou willen aanbieden via Azure Cloud. Het partnerschap met Nvidia maakt dat vooruitzicht nu misschien nog wat interessanter.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home