VR-headset van Apple moet voorganger voor AR-bril worden

Dure eerste versie

Oculus Quest

Volgens interne bronnen bij Apple werkt de fabrikant aan een high-end virtual reality headset die het pad moet effenen richting een meer ambitieuze AR-bril op lange termijn.

De initiële VR-bril waar Apple al langere tijd aan werkt, ervaart volgens Bloomberg verschillende hindernissen op vlak van ontwikkeling. De verkoopverwachtingen worden daarom ook getemperd door Apple, wat opnieuw aantoont hoe moeilijk het vandaag nog is om virtual reality aantrekkelijk te maken voor de grote massa.

Volgens interne bronnen dichtbij het project zal de eerste VR-bril een pak duurder worden dan de concurrentie zoals de Oculus Quest 2 of de HTC Vive Cosmos die respectievelijk 349 en 799 euro incl. btw kosten. Apple schat één bril per dag per winkel te verkopen. Rekening houdend met 500 winkels wereldwijd komen we uit op iets meer dan 180.000 units, exclusief andere verkoopkanalen. Vergeleken met andere Apple-producten is dit ongeveer het volume van de Mac Pro line-up, wat opnieuw het high-end prijskaartje bevestigt.

VR-bril en AR-bril

De VR-bril met codenaam N301 zit in de laatste fase van ontwikkeling, maar heeft nog geen finaal design. Dat betekent dat het project nog steeds kan worden geschrapt, ondanks het lange ontwikkeltraject. De AR-bril draagt codenaam N421 en zit nog in een vroege ontwikkelfase waarbij de architectuur wordt bepaald. Volgens interne bronnen heeft dit project nog heel wat jaren nodig om een volwaardig product te worden. Het initiële doel was 2023, maar het is niet zeker of die deadline haalbaar is.

lees ook

Facebook toont virtual reality werkplek via Oculus

De high-end VR-bril krijgt een krachtige chip aan boord die gelijkwaardig of beter presteert dan de huidige Apple M1-chip. De headset krijgt een ventilator aan boord om alles optimaal te koelen. Initieel wilde Apple de bril veel lichter maken en alle rekenkracht in een apart station stoppen dat draadloos in contact staat met de VR-bril. Jony Ive, toen nog hoofd van de designafdeling bij Apple, heeft dat concept in de vuilbak gekieperd. De VR-bril zoals hij nu is, heeft daarom ook een batterij aan boord vergelijkbaar met de Oculus Quest 2. De camera’s in de headset registeren je omgeving en handbewegingen.

Covid-19

Covid-19 belemmert de ontwikkeling omdat hardware-ingenieurs maar bepaalde dagen op kantoor mogen zijn. Beperkte testmomenten om data te vergaren zorgen ook voor vertraging , wat gevolgen heeft voor beslissingen rond het engineering proces. Interne bronnen binnen Apple bevestigen wel dat de VR-headset enkel dient als voorloper voor een uiteindelijke AR-bril. De fabrikant gaat hiermee de concurrentie aan met de Microsoft Hololens 2 en Magic Leap, die respectievelijk 3.500 en 2.295 dollar kosten vandaag.

lees ook

Events in virtual reality getest: soms briljant, soms onhandig

Door initieel een niche VR-bril te ontwikkelen, kan Apple investeren in onderliggende technologieën, de consument opleiden, content ontwikkelen en ontwikkelaars tijd geven zodat de uiteindelijk AR-bril vanaf de start succes wordt.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home