Vergeleken met Q2 2020 groeit de pc-verkoop volgens Canalys met 10%, of 121,7 miljoen computers dit jaar. De verkoop van Chromebooks stijgt tot maar liefst 11,9 miljoen units, wat een groei van 75% betekent tegenover vorig jaar en voor een grote boost van de pc-markt zorgt.
Dankzij de boost in verkoop van Chromebooks met maar liefst 75% ten opzichte van vorig jaar, stijgt de wereldwijde pc-verkoop met 10% tot wel 121,7 miljoen computers in Q2 2021. Canalys analyseerde voor het onderzoek de verkoop in zowel laptops, desktops, Chromebooks als tablets.
Top vijf Chromebook-verkopers
Topper HP stijgt met 116% ten opzichte van Q2 2020 tot 4,3 miljoen Chromebooks. Lenovo komt op de tweede plek met een stijging van 82% tot 2,6 miljoen units, terwijl Acer de derde plek verovert met 1,8 miljoen units en een groei van 83%. Dell kent, als enige verkoper uit de top vijf, een daling van 9% tot 1,1 miljoen units. Maar Samsung regeert op de vijfde plek met een groei van maar liefst 324% tot 1 miljoen Chromebooks.
Coronapandemie
Brian Lynch, onderzoeker van Canalys, geeft aan dat de Chromebook-verkoop ver boven de verwachting van de coronapandemie ligt. Zelfs lange tijd na de heropening van scholen in de VS en in West-Europa, blijft de verkoop stijgen. Overheden en onderwijsinstellingen plannen op lange termijn dan ook een integratie van Chromebooks in het digitale leerproces. De Digisprong in Vlaanderen is hier een mooi voorbeeld van.
Toch wil Google ook uitbreiden naar commerciële sectoren buiten het onderwijs. Canalys verwacht dat zelfs kleine bedrijven met een abonnement op Google Workspace overstag zullen gaan. Daarnaast zal Google inzetten op CloudReady-promoties met het doel oude pc’s te hergebruiken naast de bestaande Chromebook-vloot. Met Apple dat eveneens de commerciële markt beoogt dankzij de nieuwe M1-chip en Microsoft dat gelijktijdig Windows 11 lanceert, wordt de concurrentie voor Google echter alleen maar groter.
Tablets
De verkoop van tablets in Q2 2021 stijgt met 4,3% naar 39,1 miljoen units. De cijfers van de top vijf verkopers variëren echter sterk. Apple blijft nummer één met 14,2 miljoen iPads, wat vrijwel gelijk blijft met de verkoop in Q2 2020. Op de tweede plek komt Samsung terug met 7,9 miljoen units en een groei van 13,8%. Lenovo staat derde met een stijging van 77,5% tot 4,6 miljoen tablets. Amazon kent een daling van 1,5% en verkocht maar 3,1 miljoen tablets. Toch is Huawei de dupe van het verhaal met een daling van maar liefst 54% tot 2,3 miljoen units. Gezien het handelsembargo van de VS is dat niet verwonderlijk.
Ondanks de voorspelde trage dood van de tablet-markt, zien we voor het vijfde kwartaal op rij groei in de industrie volgens onderzoeker Himani Mukka van Canalys. Zelfs wanneer gewone consumenten minder tablets aankopen in de toekomst, blijft de brede commerciële markt zich ontwikkelen. Volgens Canalys is er meer integratie tussen tablets en pc’s op komst, wat de overgang vergemakkelijkt voor mensen die meerdere toestellen gebruiken. Met de lancering van Windows 365 en de ondersteuning van Android apps in Windows 11 ziet Mukka dit zeker gebeuren en wordt de concurrentie met Apple alleen maar groter.
De pc-markt
Lenovo zorgt voor de grootste hap in de wereldwijde stijging van 10% van de volledige markt. De verkoop stijgt met 23% tot 24,7 miljoen units, voor zowel computers als tablets. Apple neemt de tweede plek in met 20,6 miljoen verkochte units en een groei van 5%. Op de derde plaats strandt HP met 18,6 miljoen units en een stijging van 2,7%. Dell stijgt met 16,3% naar 14 miljoen units en op de laatste plek komt Samsung te staan met een groei van 26,4% naar 9,6 miljoen units.