Verkoop Chromebooks blijft dalen terwijl desktops populairder worden

De PC-verkooptrends van eind vorig jaar zetten zich dit jaar verder. Desktops en premium laptops gaan vlotter over de toonbank terwijl Chromebooks aan populariteit inboeten.

De PC-markt krimpt. Dat blijkt uit Amerikaanse cijfers voor het eerste kwartaal van 2022 van onderzoeksbureau Canalys, die doorgaans redelijk representatief zijn voor globale trends. Net als in Q4 van 2021 ligt de schuld bij Chromebooks. De verkoop daarvan daalt sterk, voornamelijk omdat de onderwijs gesatureerd raakt. Die was verantwoordelijk voor de grootste verkoopvolumes voor Chromebooks, maar het gros van de scholen heeft de noodzakelijke toestellen intussen aangeschaft.

Vooral HP en Lenovo voelen dat. Die PC-bouwers zagen hun verkoop dalen met respectievelijk 40 procent en 24 procent vergeleken met hetzelfde kwartaal een jaar eerder.

Desktops en premium laptops

Toch gaan het niet over de hele lijn slecht met de markt. Nu werknemers terugkeren naar kantoor, kent de verkoop van desktops opnieuw een stijging. Volgens Canalys gaat het in de VS om een toename van 33 procent. Verder stimuleert hybride werk de populariteit van premium-laptops. Apple en Dell plukken daar de vruchten van. Onder andere met dank aan zijn M1-MacBooks zacht Apple zijn Amerikaanse verkoop met 18 procent stijgen.

De trends zorgen voor interessante resultaten die vermoedelijk ietwat getemperd zullen worden door globale cijfers. Traditioneel zijn Lenovo en HP immers ’s werelds grootste PC-verkopers maar op basis van de Amerikaanse cijfers gaat Dell vandaag met de kroon lopen. Het bedrijf legt een marktaandeel van 26 procent voor. HP heeft 22 procent van de markt in handen en Lenovo strandt op 17 procent. Apple en Acer vervolledigen de top vijf met respectievelijk 14 procent en zes procent.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home