Verizon bergt BlueJeans op

Het Amerikaanse telecombedrijf Verizon stopt definitief met BlueJeans, een communicatieplatform dat zich vooral richt(te) op videocalls.

Ongeveer drie jaar nadat Verizon het communicatieplatform BlueJeans overnam, gooit het de denim handdoek in de ring. De service voor videocalls wordt de komende maanden gaandeweg opgeborgen.

Spijt van de aankoop

De lockdowns en de boom van thuiswerk door Covid-19 die in de lente van 2020 de wereld domineerden, zorgden ook voor een boost bij platformen die zich richten op meetings via videocalls. Verizon sprong mee op die kar en kocht BlueJeans voor net geen 500 miljoen dollar. De app is (nog even) voornamelijk B2B.

Amper drie jaar later is het echter over en uit. Verizon zet BlueJeans niet eens in de uitverkoop, maar gaat de service de komende maanden laten uitdoven. In een mail die ook op de redactie van 9to5Google terechtkwam, maakte Verizon het nieuws bekend aan de klanten van BlueJeans.

lees ook

België is veiligste land in Europa om te telewerken

Tijdspanne

Een eerste fase is het opdoeken van de gratis versie van BlueJeans en van BlueJeans Basic, op 31 augustus. Tot dan kunnen gebruikers gewoon nog wel hun ding doen met de app. Wie opnames op het systeem heeft bewaard kan die zonder probleem downloaden voor die deadline, daarna worden alle gegevens vernietigd.

Andere abonnees kunnen in principe hun versie van BlueJeans nog tot minstens het einde van dit jaar gebruiken. Het is niet duidelijk of dat ook geldt voor het vrij nieuwe BlueJeans Studio. Intussen is er op de website van het platform voorlopig nog niets te zien van een nakende opruiming.

Betere modellen

De reden voor deze beslissing van Verizon is op zich niet ver te zoeken. Platformen voor videomeetings kenden een ongekende boost tijdens de lockdowns, maar intussen is op dat vlak alles weer bijna bij het normale. Hybride werken is nog steeds een ding, maar veel bedrijven zien hun werknemers toch ook weer naar kantoor komen.

Bedrijven die nog wel – deels – vasthouden aan videocalls, die kiezen bovendien eerder voor kleppers als Microsoft Teams, Zoom en zelfs Google Meet. Zoom is zelfs zo ongeveer synoniem geworden voor meetings via videocall (het bedrijf maakt nochtans niet altijd even goede reclame voor zijn eigen platform). Die concurrentie werd uiteindelijk te groot voor een minder bekend platform als BlueJeans.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home