Telecomprovider Dommel stopt dienstverlening

Dommel houdt er finaal mee op na een dispuut met netwerk-eigenaar Proximus. Alle klanten van telecomprovider Dommel moeten tegen zondag op zoek naar een nieuwe provider.

Klanten van Dommel krijgen nog tot 31 maart internet en telefonie van hun provider. Vanaf dan wordt Dommel van het kopernetwerk van Proximus gesmeten, en stopt het bedrijf ook definitief met zijn dienstverlening. Dommel is een aanbieder van vaste en mobiele abonnementen over het netwerk van Proximus. De afsluiting van de klanten gebeurt veel te snel en valt onder contractbreuk, maar aangezien Dommel er als bedrijf ook mee stopt, hebben klanten geen verhaal. De provider, die al meer dan een jaar in de clinch ligt met Proximus, stelde zijn klanten pas vannacht op de hoogte.

De stopzetting treft niet alleen klanten van Dommel, maar ook van zusterdienst Billi. Het BIPT raadt klanten aan beide kanten van de taalgrens aan om snel op zoek te gaan naar vervanging, aangezien ze anders riskeren zonder connectiviteit te vallen. Dommel biedt al twee decennia lang als virtuele operator diensten aan op het netwerk van Proximus. In 2017 werd het bedrijf echter overgenomen door de mensen achter de eveneens gefaalde videorecorder Bhaalu. Dat bedrijf bleek toen zijn diensten aan te bieden zonder toestemming van de zenders. Het zette de activiteiten stop, en liet kopers van Bhaalu-hardware zonder vergoeding in de koude staan.

Wanbetaling

Sinds de overname betaalde Dommel zijn facturen niet meer correct aan Proximus. Op de website van Dommel lezen we dat het bedrijf een jaar lang onderhandeld heeft met de netwerkeigenaar over de tarieven. Het steekt de stopzetting van de dienstverlening op Proximus, dat als monopolist te hoge tarieven zou doorrekenen. Dommel hoopt op termijn met een andere provider in zee te gaan. De facto zou dat dan Telenet zijn. Of daar veel van in huis zal komen, is nog maar de vraag.

Proximus laat in een reactie aan Techzine weten dat het op 17 januari al een formele notificatie tot stopzetting van de dienstverlening heeft overgemaakt. De provider benadrukt dat die stopzetting het gevolg is van een aanspelende situatie waarbij facturen tot vandaag onbetaald zijn gebleven. Proximus zou Dommel vervolgens langer dan contractueel verplicht voorzien hebben van connectiviteit.

Dommel richtte zich als provider op consumenten, en had geen uitgesproken zakelijke focus. Het ziet er dan ook naar uit dat vooral particulieren zonder connectiviteit zullen vallen binnen enkele dagen. De impact op de bedrijfswereld zal zeer beperkt zijn.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home