Tabletmarkt stabiliseert na jaren van daling

Na twee jaar van inkrimping lijkt de tabletmarkt zich stilaan te stabiliseren. IDC merkt een klein beetje groei in het eerste kwartaal van 2024, met Apple als grootste speler.

Twee jaar lang daalde de tabletverkoop, maar in het eerste kwartaal van 2024 ziet IDC opnieuw groei. De kentering is belangrijk, maar klein. Volgens IDC kende de markt afgelopen kwartaal een groei van een half procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. IDC ziet de vernieuwing van oudere toestellen als drijfveer achter de bescheiden groei, maar erkent dat volumes zoals tijdens de pandemie vermoedelijk niet meer in het verschiet liggen.

Apple is de grootste speler, maar niet de winnaar van het verhaal. Het bedrijf zag zijn eigen prestaties met 8,5 procent dalen, maar heeft nog steeds een marktaandeel van 32 procent. Voor Samsung geldt een gelijkaardig verhaal: de zilveren medaille verhult niet dat de Koreaanse fabrikant 400.000 tablets minder uit z’n fabrieken zag vertrekken, goed voor een daling van 5,8 procent.

Company1Q24 Unit Shipments1Q24 Market Share1Q23 Unit Shipments1Q23 Market ShareYear-Over-Year Growth
1. Apple9.932.0%10.835.2%-8.5%
2. Samsung6.721.7%7.123.2%-5.8%
3. Huawei2.99.4%2.06.6%43.6%
4. Lenovo2.17.0%1.96.2%13.2%
5. Xiaomi1.85.9%0.93.1%92.6%
Others7.424.0%7.925.8%-6.6%
Total30.8100.0%30.6100.0%0.5%
Bron: IDC

Winnaars

Aangezien de totale markt wel aandikte, moeten er ook winnaars zijn. Met 9,4 procent marktaandeel en een groei van 43,6 procent is Huawei de grote profiteur, gevolgd door Lenovo en uiteindelijk Xiaomi. Dat Chinese bedrijf heeft 1,8 miljoen toestellen verkocht: vrijwel een verdubbeling tegenover het eerste kwartaal van 2023.

De cijfers tonen aan dat de strijd om marktaandeel voornamelijk gevoerd wordt door fabrikanten met een aanwezigheid in opkomende markten. De premium-verkoop in het Westen stagneert of daalt zelf, maar wie een groot aanbod in Azië of Afrika heeft, ziet zijn marktaandeel wel klimmen.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.