Het Japanse Sony is volop onderzoek aan het voeren om de VR- en robotmarkt te verbeteren. Beide technologieën zijn nog niet tot in de details perfect, maar Sony helpt alvast om daar dichterbij te komen.
Sony heeft een grote markt in de gaming- en entertainmentindustrie. Dat vult het bedrijf aan met een aanbod van producten die ook op kantoor kunnen worden gebruikt. Een voorbeeld hiervan is de Sony WH-1000XM4 koptelefoon, die onze redactie dit jaar nog testte.
VR op kantoor
Een nieuw product op enkele kantoorvloeren zijn VR-headsets. Voor de toekomst wordt door verschillende mediabedrijven voorspeld dat virtuele vergaderingen een belangrijker gegeven worden. Door de pandemie heeft videovergaderen een enorme duw in de rug gekregen, maar na enkele presentaties slaat Zoom-vermoeidheid bij de meesten wel toe. Dat is anders bij het nieuwere VR, waarin je collega’s online kan ontmoeten.
lees ook
Vergadering in het metaversum: op bezoek in de digitale Salesforce Tower
Een klein probleem geeft de virtuele wereld waarin je jezelf vrij kan bewegen met je avatar wel voor gevoelige magen. Tijdens het rondwandelen met een headset op je hoofd, worden veel mensen namelijk misselijk. Dat probleem pakt Sony nu aan met een nieuw 4k OLED Microdisplay. Het Japans conglomeraat presenteert de nieuwigheden van deze Microdisplay op zijn Technology Day van zes december.
Verbeterpunten van VR
Volgens Sony moet rondlopen met een VR-bril op je hoofd helemaal niet misselijkmakend zijn, letterlijk dan. Uit eigen onderzoek hebben zij namelijk vastgesteld dat dit opzet slaagt als de verwerkingstijd van de headset wordt verlaagd. Door data van verschillende sensoren simultaan te verwerken, kon Sony de verwerkingstijd verkorten naar 0.01 seconden. Zo lopen de werkelijke bewegingen bijna simultaan met datgene wat een gebruiker ziet in de bril.
Die ontwikkelingen zijn ook belangrijk voor de maakindustrie. Dat is, naast gaming en entertainment, een sector die Sony wil bereiken met deze producten, vertellen de ontwikkelaars op het event. In die industrie is het namelijk mogelijk om via VR extra informatie te krijgen of nieuwe oplossingen te testen.
Robotarm
Voor de maakindustrie komt Sony met nog een nieuwtje. In een video demonstreert het bedrijf een robotarm die werkelijk alles zelfstandig kan vasthouden. Er is te zien hoe een fragiele roos in het midden van de grijphand geplaats wordt. Door afstandsmetingen kan de robotarm zelf bepalen waar het object zich bevindt en schuift het linker- en rechtervlak langzaam dichterbij. Tot de robothand de roos zelfstandig bij de bladeren vastheeft.
Door constante drukmetingen die de robotarm uitvoert, kan het zelfstandig bepalen hoeveel kracht op de roos moet worden gezet. Hierdoor komt de roos ongedeerd weer uit de greep van de robotarm. De analyses voert de robothand allemaal uit tijdens het proces, wat het overbodig maakt om vooraf gegevens over de grootte, het gewicht en de dikte van de roos in te geven.
Op dat vlak pakt Sony uit met een primeur. Door de sensoren en constante analyses werd het namelijk mogelijk dat een robothand zowel harde als zachte objecten kan vastnemen. Sony verwacht dat de nieuwigheid de agricultuur, medische- en voedingssector zal ondersteunen in de toekomst.