Red Hat voorziet Ansible van AI en aantal upgrades

Red Hat

Opensource automatiseringstool Ansible krijgt van eigenaar Red Hat enkele upgrades op vlak van kunstmatige intelligentie en realtime verwerkingsprocessen.

Ansible wordt door Red Hat voorzien van een front-end met generatieve AI en de mogelijkheid om events in realtime te verwerken.

Inhoudelijk

Deze nieuwe functies vergemakkelijken het voor beginnende gebruikers van Ansible om taken te automatiseren. Zo hoeven door de digitale wol geverfde automatiseringsprofessionals zich niet meer bezig te houden met kleine taken.

Volgens Red Hat kunnen Engelstalige opdrachten worden gebruikt om de YAML-opdrachten te genereren voor Ansible Playbooks, de lijst met geautomatiseerde taken.

De nieuwe service integreert met Watson Code Assistant van IBM, via natuurlijke taalverwerking. Dit vereenvoudigt de ontwikkeling van verscheidene toepassingen dankzij suggesties die de AI voorziet. Deze dienst zou later dit jaar algemeen beschikbaar moeten zijn.

De event-gestuurde versie van Ansible gaat standaard deel uitmaken van het Ansible Automation Platform 2.4; het systeem kan in realtime reageren op data en zo IT’ers helpen om vorm te geven aan geautomatiseerde acties bij problemen. Verschillende events kunnen samen worden gelinkt om meer complexe automatische reacties te ontwikkelen.

lees ook

Red Hat puurt producten uit softwaretoeleveringsketen

Voordelen

Volgens Red Hat- en Ansible-topman Tom Anderson zijn veranderingen als dit broodnodig. De wereld wordt complexer en IT-teams moeten niet alleen bijblijven, maar hun manier van denken ook omgooien.

Updates en nieuwigheden als dit zijn volgens hem ook een win-win-win; bestaande werknemers hun productiviteit stijgt, door de vereenvoudigde processen kunnen meer mensen in de wereld van automatisering stappen en dat alles is dan weer positief voor de eindgebruiker.

Door verschillende observatietools te verbinden met het automatiseringsplatform van Ansible, krijgen ontwikkelaars meer tijd voor innovatie en hoeven ze zich niet meer bezig te houden met repetitieve en eerder saaie taken.

Onlangs werd echter wel bekendgemaakt dat AI wel eens 7.800 banen op de helling zou kunnen zetten bij Red Hat-eigenaar IBM, nadat er in januari al bijna vierduizend mensen moesten vertrekken. De kans bestaat dus dat de meningen over automatisering en de voordelen ervan, wat verdeeld zijn op de IBM-werkvloer.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home