Overheid lanceert sensibiliseringscampagne voor meer vrouwen in ICT

De FOD Economie lanceert een campagne om de ondervertegenwoordiging van vrouwen in de IT-sector aan te pakken. De sensibiliseringscampagne heet #BeDigitalTogether en is gekoppeld aan het Women In Digital-plan van de overheid

De FOD Economie wil meer vrouwen aan de slag krijgen in IT-gerelateerde beroepen. 52 procent van de Europeanen zijn vrouwen maar in de digitale sector werken overwegend mannen. Slechts 17 procent van de ICT-beroepen wordt ingevuld door een vrouw. Met een nieuwe campagne wil de federale overheidsdienst meer meesjes en vrouwen in STEM en ICT activeren. De campagne heet #BeDigitalTogether en past in de ‘Women in Digital’-strategie.

De online campagne stoelt op een website, en gaat gepaard met video, getuigenissen en voorbeelden van inclusieve initiatieven. Op de website vind je links naar belangrijke cijfers maar ook concrete plannen en trainingen. De lancering van de campagne valt samen met de International Girls in ICT Day.

Women in Digital

De Women in Digital-strategie waarin #BeDigitalTogether past, omvat een vijfjarenplan dat stoelt op drie pijlers. De overheid wil samen met de privésector het hoe en waarom van de genderkloof onderzoeken, het publiek sensibiliseren en de meest kwetsbare groepen bereiken. De strategie bestaat uit vijf doelstellingen.

  • Er moeten meer vrouwen in de digitale sector afstuderen. In 2020 studeerde amper 7 op de 1.000 vrouwen af in een STEM-richting. Om dat te veranderen moeten meisjes vanaf de basisschool mee warm gemaakt worden voor informatica. In de laatste graat van het secundair onderwijs wil de overheid de keuze voor ICT en STEM-richtingen in hogescholen en universiteiten bevorderen.
  • De integratie van vrouwen in de digitale sector moet beter. De FOD Economie verwijst hier opnieuw naar de ondermaatse representatie van vrouwen in jobs met digitale vaardigheden. Beroeps(her)oriëntering moet carrièrewissels mogelijk maken. Verder zal de strategie vrouwelijk ondernemerschap in de digitale sector promoten.
  • De uitstroom van vrouwen uit de sector moet omlaag. De instroom van vrouwen in de ICT-sector is bijzonder laag en de uitstroom ligt momenteel hoger dan bij mannen. Dat moet anders, onder andere via de promotie van een inclusieve arbeidsomgeving. Verder zal de overheid proberen om de loonkloof weg te werken en de balans tussen werk en privé te verbeteren. Een community moet ervoor zorgen dat vrouwen elkaar kunnen inspireren.
  • Er komen nieuwe vrouwelijke rolmodellen. Het project moet het mannelijke imago van ICT wegwerken. Dat gebeurt onder andere via een verhoogde zichtbaarheid van vrouwelijke rolmodellen via bijvoorbeeld communicatiecampagnes.
  • Kwetsbare doelgroepen krijgen extra focus. De FOD Economie richt zich met de Women in Digital-strategie in het bijzonder op vrouwen uit kwetsbare groepen. Culturele diversiteit in de digitale sector krijgt een boost, zodat ook vrouwen met een buitenlandse herkomst zich meer aangesproken voelen.

De campagne van de FOD Economie loopt nog tot en met 7 juni.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home